tisdag 26 juli 2011

Mormorshättor

2 mormorshättor har det blivit denna vecka och så har jag virkat som bara den på en filt jag har tänkt skicka iväg till Kongo och så har jag garn kvar till iallafall en hätta till. Efter det tror jag det går räcka för mej, iallafall för stunden. Men jag kan tänkta mej att om ett tag blir det nog en hätta till eller två. För roliga har de varit att tillverka och jag tycker det är kul att de går så snabbt att göra.


När jag gjorde den första mormorshättan så tyckte jag att det blev så tomt i pannan. Detta har jag funderat på lite då och då och på dessa hättor har jag bytt ut ett varv med stolpar till 2 varv där jag har blandat fasta maskor och stolpar. Ett vanligt varv är på dessa hättor 50 st. Nu blev det istället 1 varv med 15 fm, 20 st, 15 fm, och därefter 1 varv med 20 fm, 10 st, 20 fm. Vet inte om det gör någon större skillnad men jag tycker hättorna blev lite mer mössformade då.

Här är dessa varv virkade i en annan färg.

4 kommentarer:

  1. Jo men visst blev den lite "rundare" uppe på kullen.

    SvaraRadera
  2. Vilka söta, delar du med dig av mönstret? = )

    SvaraRadera