torsdag 22 september 2011

Tiden utvecklas

Tiderna förändras hela tiden, det är bara att inse, oavsett om jag gillar utvecklingen eller inte så är det så. Det är många gånger jag har tänkt på vilken otroligt olik uppväxt jag haft gentemot mina föräldrar, och vilket olik uppväxt mina barn får gentemot mej. Tv, video, radio och kassettbandspelare hade vi. Tydligen var vi rätt tidiga med video för när jag hörde talas om Moviebox så hade jag ingen aning om vad det var, och jag kan heller inte minnas att videon inte funnits hemma... CD fanns inte när jag var riktigt liten.

Men men, en sak som verkligen slagit mej är att när jag tar kort på Elisia så vill hon se bilden på en gång. Själv fick jag vänta minst en vecka på att få en pappersbild hem i lådan. Och blundade man på bilden, ja då var det så. Hade det råkat bli ekonomibilder, sa ja, då var det så också (ekonomibilder är när fotorullen använts två gånger, jag har en bild där jag och min kompis är lucior på lekis men vi står i hästhagen bredvid Madde som har hästkläder på sej...).

Mobiltelefon visste jag inte vad det var, Elisia vet knappt vad en väggfast telefon är! När jag sa till henne att hemma hos mormor och morfar finns det en telefon med en sladd som går både mellan luren och "telefonlådan" och "telefonlådan" och väggen - det går alltså inte att gå runt som man vill under tiden det pratas!! så skrattade hon långt och länge. Mobiltelefon är det hon känner till. 

Spel när jag var liten var något som låg i en låda som man plockade fram när spelsuget kom. Det finns ju nu också men det finns mer - Elisia går och hämtar Robbans mobil eller Ipaden. 

En dator var för mej ett tangentbord som Sickan (storebror) hade. Till tangentbordet (som jag då trodde var "hela" datorn) fanns en bandstation som man stoppade in ett kassettband i och så fick man spola fram till rätt siffror för rätt spel. Dataskärm var inget vi hade utan det var den vanliga tvn som gällde. Bokstäverna åäö fanns inte heller.

Sen kom iallafall datorn, en stationär sak och vi var rätt sena med datorn, internet hade blivit vanligt när vi införskaffade datorn. Högstadiet gick jag i. Segt internet hade vi så det tog mer än 10 minuter att ladda fram aftonbladets startsida....Diskett användes på den tiden också. Vet inte om någon använder det idag? Jag tror inte jag hade haft det till någon av mina datorer, är dock osäker på den första. Elisia pratar redan om att få en egen dator...

Undrar vad nästa generation har att bjuda på?

1 kommentar:

  1. Det tog mer än en vecka innan man fick se korten. Mer troligt att det tog en månad.

    SvaraRadera