tisdag 18 oktober 2011

Smårutor

Tisdag och symöte med Husmorsskolans Nya Syförening. Idag anordnas det en auktion till förmån för Rosa Bandet, men då jag inte har något färdigt att visa upp så har jag heller inte att auktionera ut, tyvärr. Här kan ni läsa med om auktioner och vad de andra medlemmarna i syföreningen har gjort.

Själv har jag veckan som varit pysslat med lite olika projekt, inget helt färdigt, men jag har hittat en virkad ruta som jag tänkt bjuda er på. 
Mönstret har jag hittat här, och garnet jag har använt är Nova från Järbo. Min tanke är att rutorna ska bli så många att de räcker till en filt i våriga färger. Då Nova är ett tunt garn för sammanhanget så kommer detta att bli ett evighetsprojekt deluxe. En ruta är ca 8*8 cm, mätt med ögonmått.
Från början hade jag tänkt att rosa rutor också måste få vara med, men sen när jag la ut de få jag gjort så kanske jag har ångrat mej....Måste tänka på saken. Jag har även planer på att virka en kant runt varje ruta, bara för att få dem liiiite, liiiite större, kanske jag ska göra den lilla kanten rosa? 

För ett tag sedan, länge sedan, så började jag med en klänning till mej. Klänningen stickas på fri hand och bygger på yemenvästen. När jag kommit så långt att det var dags att tänka på ärmhål så gick det åt skogen. Jag maskade av lite grann för ärmhålen med det ser inte riktigt klokt ut!! Och så har jag gjort den "roliga" upptäckten att den är för stor - trots att jag inte ens är i närheten av att ha gått ner graviditetskilona! Eller jo, jag hade gått ner dem men sen kom sommaren med godis, chips och glass...Så nu är de tillbaka. Men trots det är den för stor. Så uppdraget nu är att böka i mej klänningen, måtta lite grann så jag vet hur många maskor som behövs och sen repa upp den och börja om. 
Klänningen stickas på rundsticka, stl 5 och i garnet Soft Cotton från Järbo. Till nästa försök så vet jag iallafall att garnet mönstrar sej fint :-)

Nu är det snabbt att ta tag i disk och tvätt medan genomförkylda bebis sover och storasyster är på förskolan.

1 kommentar:

  1. Fint. Kom bara ihåg mönstret sen så att jag kan sticka en.

    SvaraRadera