tisdag 4 december 2012

Stor grytlapp

Då tänkte jag ge er ett bidrag till dagens symöte hos Husmorskolan, ett skönt avbrott i sjukstugan. Fast jag ska inte klaga för nu på dagen har båda barnen varit pigga och glada och av nattens raketspya märks ingenting :-) Inga fler spyor att torka alltså, bara tvätt att tvätta men jag gör mycket hellre det. 

Symötet för mej är en färdig grytlapp, en stor sådan. Det ska alltså räcka med bara den när en plåt ska ut ur ugnen. 
Jag gjorde en sån här stor tidigare under terminen, det var en present till den bästaste vikarien som finns. Även det här var en present till en kollega, superbäst även hon :-) Det tråkiga var bara att jag blev så nöjd så jag ville helt inte lämna ifrån mej den. Får göra en till mej själv någongång när jag får tid över. Mottagaren började prata om att göra en till så jag tror att hon blev nöjd. Andra kollegan började också prata om att göra en. 
Precis som mönstret säger så har jag använt mej av Soft Cotton från Järbo, men inte de färgerna som står angivet. Jag har istället använt ett vitt garn och ett melerat garn. Behöver jag säga att jag är mer än nöjd med resultatet? Gjorde en liten improviserad spets längs med den övre kanten. Pricken över i:et.
Den röda kanten fick födelsedagsbarnet välja själv. Hon fyllde år i fredags men då hade jag inte hunnit klart så då fick hon se en bild på det hela, utan att se vad det var, och så fick hon välja en färg till. Röd blev det. Riktigt snyggt och extra fint nu när julen närmar sej. 

Nu ska jag försöka att bara ta det så lugnt som möjligt, det känns nästan som om Elisias kräksbaciller har gjort ett besök hon mej. Ont i magen. Lyckligtvis har jag hittills fått behålla all mat. 

Klicka HÄR för att läsa om vad de andra i Husmorsskolans Nya Syförening har gjort.

5 kommentarer:

  1. Din stora grytlapp var betydligt snyggare, färg kombon blev jättefin.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig stor grytlapp, perfekt som säkert kan vikas dubbel vid behov!

    SvaraRadera
  3. Kul! Det är inte ofta man använder virkade grytlappar nu för tiden. Håll traditionen levande!

    SvaraRadera
  4. Så smart med en så pass generös grytlapp. Jättefin.

    SvaraRadera