söndag 14 oktober 2012

Chokladtårta

Igår så bakade jag chokladtårta, Devil's chocolate cake för att vara helt exakt. Ska jag vara helt ärlig så gick det sådär. 

Då jag inte litar ett dugg på ugnen, tycker att allt blir bränt, så satte jag på 35 minuter istället för 40 minuter. När kakan väl skulle tas ut så var jag inte i närheten utan Robban hade fått i uppdrag att ta ut den. Ett uppdrag han klarade galant, trots febern! Men det jag missade att säga var att det var viktigt att kakan inte var kladdig! Så det tänkte ju inte han på och inte jag heller just då.

Att dela kakan var dömt att misslyckats. Att flytta på kakan från formen till ett fat försökte jag mej på. Kakan blev då en byggsats. Men jag hade på chokladganachen och det rann lite överallt. 

Ätbar blev iallafall kakan, eller tårta som jag tycker det påminner mer om om man nu lyckas med kakan såpass mycket att det går att dela på den. Den blev dock lite mastig då den var så kladdig. Trots att jag tog en bit modell lite mindre för att vara mej så orkade jag inte äta upp den. Elmer åt dock med väldigt god aptit! Men det blir nog rester att ta med till jobbet på måndag :-)
Den blev iallafall såpass god att jag kommer testa den igen!

Något jag upptäckte jag när bakade är att jag saknar tårtfat, eller det visste jag ju, men nu saknade jag verkligen det! Ett tårtfat utan fot och med kupa vill jag ha tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar