tisdag 2 oktober 2012

Estelle-hättan

Som jag nämnde förra veckan så har jag fått den äran att bli teststickare inför en ny bok. Estelle-hättan skulle jag sticka.

En stickade jag förra veckan och nu har jag stickat en till. 
Till Estelle-hättan så är tanken att garnet ska vara av tjockare kvalité än stickor som används. Hmm, kanske lite konstig formulering...Men men, jag har använt garnet Victoria från M&K, med rekommenderad stickstorlek 3,5mm, till Estelle-hättan har jag använt stickor 3,25mm. Inte helt enligt mönstret men jag tager vad jag haver. En bebismössa blir det ju ändå.

Till mössan jag stickade förra veckan så hade jag garn som var till stickor 3mm men använde stickor 3,25mm. Jag måste säga att det blev mycket större skillnad än vad jag trodde. Den här mössan är verkligen mycket tjockare!
Teststickar var jag ju nu och en liten anmärkning har jag. I mönstret så står det mellan varv 23 och 24: "Övergå till at sticka fram och tillbaka istället för runt." Då tror jag att jag ska vända och börja sticka fram och tillbaka på en gång, men i själva verket så fortsätter varv 24 som rundstickning och sen är det först vid varv 25 som det är dags att vända. Nu är varv 24 ett rätvarv så jag gissar på att meningen står där lite därför, men lite missvisande. Annars är det ett väldigt lättförståeligt mönster.
Klicka på den här länken så kan du läsa om vad de andra i Husmorsskolans Nya Syförening har gjort!

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar färg. Den ser så varm å go ut :)

    SvaraRadera
  2. Visst är den härlig att sticka, lilla Estelles mössa, jag gjorde en också i våras, när prinsessan föddes!

    SvaraRadera
  3. Vad fin den blev, jag gillar verkligen färgen!

    SvaraRadera