tisdag 16 oktober 2012

Kuddfodral

Skrev tidigare idag att jag inte hade något handarbete att blogga om men se där lurades jag. Eller rättare sagt jag glömde helt bort vad jag hade gjort. För det är nämligen så att jag för några veckor sedan åkte iväg till Virkmamma för att låna hennes symaskin, då pressarfoten till min är på rymmen. För det första så märkte jag en klar skillnad på att sy på en riktig maskin och på en budgetmaskin. Helt plötsligt så var det inga trådar som trasslade och det flöt bara på så bra. Trots att jag hade barnen med mej!! Som visserligen lekte väldigt bra med hennes barn men ändå!

Det jag sydde var kuddfodral till två soffkuddar.
Två svarta kuddar blev det. Tanken är att jag någon gång ska pimpa dem lite. Jag har funderar både på att sy dit virkade blommor och fjärilar, snurra några varv garn runt dem så att de formas lite som en rosett. Eller kanske ta en spillbit från gardinen ni ser i bakgrunden? Det blev en del över när jag la upp dem. Men så långt har jag inte kommit än, av den främsta anledningen att jag har två små barn som gärna leker i soffan och med alla kuddar som finns i soffan och då de bara är små en gång så får de göra det! Det finns viktigare saker än lek i soffan att säga nej till. 

Så om jag pimpar dem så måste det vara något väldigt hållbart då kuddarna verkligen används som kuddar. Det lutar nog mest åt att göra dem lite rosettaktiga med hjälp av en bit gardintyg, vet att det var någon i Husmorsskolans Nya Syförening som gjorde det för ett tag sedan, väldigt snyggt! Men då får det bli ett besök till hos Virkmamma då pressarfoten - trots storstädning - fortfarande är på rymmen. Att hitta en pressarfot alltså...(jag har försökt googla och kolla om det finns lösa att köpa men det verkar också vara mission impossible).
Kuddfodralen är inte syddan som örngott utan de sitter fast på kudden. Jag sydde dem utifrån ett tygstycke med sömmen på baksidan och sidsömmarna är sydda från rätsidan.
En bild på kuddarna i soffan. Vill här också poängtera att det inte ser ut så här i vardagsrummet till vardags, jag vill inte ge någon städångest! Det är okej att ha det stökigt! Här kan ni få se hur det egentligen ser ut i det Erikssonska-Welinska hemmet.

Glöm nu inte att läsa om vad de andra i Husmorsskolans Nya Syföreing har gjort! Klicka här!

1 kommentar:

  1. Tur att det finns systrar med symaskin. Du är välkommen igen!

    SvaraRadera