tisdag 2 augusti 2011

Vågig filt

Tisdag och symöte med Husmorsskolans syförening! En vågig filt har jag virkat denna vecka. Filten är ett projekt som har pågått länge. Väldigt. Länge. Från början så visste jag inte alls vad jag skulle ha den till, virkade mest för att det är kul att virka och just då hade jag inget annat projekt på gång. Det var länge sedan. Väldigt länge sedan. Och det är nog därför den har tagit så lång tid att göra, för att jag inte vetat vad jag ska ha den till. 
Först så virkade jag bara. Sen tänkte jag att "den kan jag ha i soffan", och la då in lite grått. Sen läste jag om insamlingen till Kongo, och helt plötsligt så visste jag vad filten skulle bli. En liten bebisfilt till Kongo, så då för att den skulle bli lite roligare så blev det lite rött. 
Då jag inte visste från början att den skulle bli en bebisfilt så blev den inte så liten. ca 90*90cm blev den. Den är virkad med garnet Soft Cotton från Järbo, med virknål i stl 4,5. hur mycket garn som gick åt vet jag inte men det blev en del.
Mönstret hittade jag här. När jag virkar den så gör jag dock bara 2 stolpar i den allra sista maskan på varje varv och vänder med en luftmaska. 

Om insamlingen till Kongo kan du läsa mer om här.

Vill ni se vad de andra i Husmorsskolans syförening har gjort? Klicka här!

11 kommentarer:

  1. Vilken jättefin filt, och vilket jobb! Det är verkligen en fin gest att sen skicka iväg den :)

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilken fin! Är väldigt svag för vågiga filtar:) Har själv en som jag påbörjade för väldigt länge sedan men inte lyckats avsluta. Nu blev jag lite inspirerad att plocka fram den igen...

    Härligt att den ska få åka till Kongo!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Jätte söt filt!!! Ser ut lite som mina mössor som jag virkat, i mönstret! Kanske ska testa mig på en filt också. Ett sånt upprepande mönster blir ju en ganska meditativ virkning.

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad över att du lyckats avsluta projektet! Jag började på en vågig filt en gång, men redan efter två varv insåg jag att det skulle ta så lång tid (och vara fruktansvärt tråkigt), så jag lade ner projektet. Kul att du blev klar!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar gåva! Det måste tagit en bra stund. Det är vackert med vågmönster :)

    SvaraRadera
  6. Glömde ju bort att du frågade om stjärnan...

    Gör 4 lm och slut till en ring med en sm. Virka 10 fm i ringen och gör en sm i den första fm.
    4 lm och sedan: 1 sm i andra lm, 1 fm i tredje lm och 1 st i sista lm. Hoppa över en fm i ringen och gör en fm i nästa maska. (detta är en spets på stjärnan) Upprepa detta 4 gånger till för 5 spetsar. Ta av och fäst tråden.

    SvaraRadera
  7. underbart fin! vad skulle det kosta att beställa en sådan av dig?

    SvaraRadera
  8. Vilken fin! Visst är det härligt när man plötsligt vet precis till vem eller vad något ska bli!

    SvaraRadera
  9. en fin filt som jag hoppas glädjer mottagaren :)

    SvaraRadera