fredag 9 december 2011

Kycklinggryta med rotgrönsaker

 Kycklinggryta med rotgrönsaker och couscous
Ingredisenser:

1 kycklingfilé
2 morötter
2 palsternackor
60g rotselleri
vatten.
1 dl couscous (iaf av det märket jag använder)
2 msk vetemjöl

Tillagning:

Tina kycklingen och dela den. Skala rotfrukterna och dela dem. Ner med allt i en kastrull och häll på med vatten så att ingredienserna täcks ordentligt, med fördel kan du använda rätt så mycket vatten då vattnet är bra till både sås och vid tillagningen av couscousen. Koka tills allt är genomkokt. 

Såsen tillagas genom att först smälta en rejäl klick margarin (eller ett rejält sprut om man använder flytande), i mes 2 msk mjöl, rör om och sen i med 4 dl vatten från kycklingkoket, rör om. Låt koka upp. Klart!

Couscousen gör jag genom att hälla upp 1 dl i en skål och sen hälla vatten från kycklingkoket över. Vattnet måste fortfarande vara så varmt det bara går. Exakt hur mycket jag använder vet jag ej då jag bara häller. Blir det för torrt är det bara att hälla på lite till. Att jag fått för mycket från början har jag ännu inte "lyckats" med. 

Jag brukar även göra "vanliga" grönsaker till. Jag använder uteslutande frysta färdigblandade grönsaker. Bara att koka upp och mixa. 

Maten mixas till den konsistensen som passar din bebis. Jag mixar alltid kycklinggrytan och grönsakerna tillsammans, när det är klar rör jag i couscousen. När maten "förpackas" så fyller jag barnmatsburken tills det är ca 2 cm kvar, dessa 2 cm fylls med sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar