tisdag 13 december 2011

Virkad tomte

Tisdag och symöte med Husmorsskolans Nya Syförening! En liten virkad tomte har jag att bjuda på. En julklapp men då jag vet att mottagaren inte ens äger en dator så har jag svårt att tro att personen kommer läsa här.

Mönstret hittade jag hos pysselkiisen men jag har inte använt det garn som hon skrev utan jag har använt mej av Soft Cotton från Järbo. När jag såg hennes tomtar så blev jag så sugen på att göra en och på kvällarna har inga garnaffärer öppna här...Och när det beställs på internet så tar det ju ett tag... Det är den lilla jag har virkat.

Jag valde att virka med enkelt garn och inte dubbelt som i mönstret, för att det skulle bli lite hård och stadig så tog jag stl 4 på virknålen istället för 5 som är angivet på garnet. Stadig och hård vet jag inte om den blev...Så denna kommer att stoppas och sys ihop istället för att vara som en skål med lock. Tanken var att jag skulle göra det igår men då upptäckte jag att både stoppning och sybehör hamnat i en flyttkartong...Kartonger har jag överallt numera så att leta på just den kartongen har jag ingen lust med! Så till nästa vecka är den kanske helt klar :-)
Bortse från kaoset i bakgrunden, vi är mitt i flytt....(att det är kaos i vanliga fall också bortser vi från nu)
Den var kul och enkel att göra men jag var lite missnöjd med ostadigheten vilket med all sannolikhet beror på att jag endast använde enkelt garn så jag satte igång med att göra en i dubbelt garn direkt. Den är inte klar men jag kan säga redan direkt att den kommer bli mycket stadigare! 

Se gärna vad de andra har gjort!

2 kommentarer:

  1. Jag blev lite sugen att göra en sån också. Anton hade med en virkad tomte i julklappsbytet som han ville ha själv så jag har lovat att virka en till.

    SvaraRadera