fredag 9 december 2011

Vegetarisk pastasås till bebisar

Igår, tror jag det var, så skrev jag om barnmatsrecept så här kommer det...

För att få lite större variation på maten nu när Elmer börjat äta mat 2ggr/dag så har jag utökat med lite vegetariskt och hittade då det här receptet. Då bloggar ibland kan försvinna och jag inte har någon skrivare så lägger jag ut receptet här med.

Vegetarisk pastasås till bebisar.

Ingredienser:

1 dl sojabönor, blötlagda efter anvisning på förpackning
1 burk krossade tomater
1 dl fryst broccoli
1 dl majs
Franska örtkryddor på burk
Paprikapulver alt paprikamix
Några skvättar olivolja.
Svartpeppar (gärna finmalen)

Tillagning:

Låt tomater och sojabönor puttra en stund med olivolja och kryddor tills bönorna är ordentligt mjuka.

Släng i majs och broccoli direkt från frysen och låt de kokas mjuka i såsen. Smaka av. Jag smakade dock inte av då jag är typ livrädd för nya maträtter. Robban smakade istället av när maten skulle serveras och den fick godkänt av honom men den kunde ha smakat lite mer. Han gav förslag på att krydda med lite basilika nästa gång.

Mixa till dej konsistens som din bebis behöver. Jag gjorde så att jag mixade pastasåsen tillsammans med spagetti, då har jag hela portioner klara när det är dags att äta. Maten som inte äts direkt fryses in i portionsförpackningar. Jag fryser in i vanliga barnmatsburkar, dessa lock är superbra då.
Elmer gav maten godkänt.

2 kommentarer:

  1. Kan man träna bort vindögdheten?

    SvaraRadera
  2. Det är olika på olika barn men vi har varit hos ögonläkaren och de har kollat. Problemet är att han skelar på båda ögonen. Hade det bara varit et öga hade de satt en lapp över det friska så att han då får träna upp det skelande ögat.

    Men det finns vuxna som haft både lapp, glasögon och blivit opererade och som ändå skelar....Framtiden får ge svaret :-)

    Måste säga att han ser lite kul ut på en del kort, ögonen står åt alla håll ;-)

    SvaraRadera