tisdag 27 december 2011

Virkad tomte och boktips

Tisdag och symöte!! Och äntligen känner jag att jag har tid att faktiskt sitta här i lugn och ro och skriva ihop ett inlägg. För mej har det inte varit julen som har tagit tid utan jag (och resten av familjen, såklart) har flyttat. Att flytta en vecka innan jul och ge sej på att måla och tapetsera större delen av huset är inte en bra kombination om man vill ha tid för att sticka och virka. Men nu börjar vi komma i ordning, för ett par dagar iallafall, för idag ska det börjas med golven...Jag ska dock fly fältet och åka och städa gamla lägenheten istället...

Men det var inte det jag skulle babbla om nu utan om den här:
En till virkad tomte. Jag gjorde en som jag visade för två veckor sedan, men jag tyckte som sagt att den blev lite "klen" så nu har jag virkat en med dubbla garner som det rekommenderas i mönstret. Resultatet är jag nöjd med, kanske att näsan är lite stor, men det kan jag leva med. 
Precis som med förra tomten så jag har använt mej av mitt favoritgarn, Soft Cotton, från Järbo. Storleken på virknålen blev denna gång 5mm. Det är den lilla tomten jag har virkat som den blev ca 25 cm hög. 
Julafton har det varit också och den allra bästaste julklappen fick jag av min underbara sambo (inte alltid underbar men när jag får sådana julklappar så visar han hur underbar han är).
Stora boken om virkning skriven av Margaret Hubert. Är det mönster man är ute efter så är denna bok inget att ha. Men om man vill lära sej olika tekniker så är detta helt rätt bok! Det finns ju hur många olika maskor och kombinationer som helst!! Och boken innehåller även virkhistoria!
En massa olika maskor.
Jag blir verkligen inspirerad när jag läser den. Jag har länge haft planer på att virka en filt till vardagsrummet med mormorsrutor men det kommer det inte bli, för boken visar så många olika sätt att virka på så varför göra en filt av morsmorsrutor (som jag redan virkat) när jag kan virka på ett sätt som jag inte virkat?
Det kan bli en filt virkad med genombrutna stoplar...
Eller en virkad med diagonala block, framtiden får ge svaret!

Vill du se vad de andra i Husmosskolans Nya Syförening har gjort? Klicka här!

Hmm, bara för att jag denna gång var effektiv och skrev ihop detta inlägg redan dagen innan så var det inget symöte. Sådant händer så till nästa vecka kommer jag att länka till detta "gamla" inlägg så kan jag jobba på något stort som kan visa upp veckan efter :-)

3 kommentarer:

  1. Nästa jul står det nog en sån tomte här också. Boken gillar jag. Den kan få hälsa på hos mej nån gång.

    SvaraRadera
  2. Varför lägger du i te upp mönstret? Tomten blev ju jättefin! Kanske är någon som inte har boken men som vill virka tomten!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade inte upp mönstret!!

      Radera