lördag 18 februari 2012

Kyckling med wockgrönsaker

Bjuder er på ännu ett recept till de små. Detta är nog den maträtten jag har lagat allra mest, både till Elisia och till Elmer. Elisia äter fortfarande denna mat och tycker den är hur god som helst. Och hon är tjejen som absolut inte äter grönsaker!!

Enkelt är det också.

Kyckling med wockgrönsaker
(Elmer snodde skeden)

Ingredienser:
1 kycklingfilé
wockgrönsaker, osäker på hur mycket jag tar men jag brukar fylla en vit skål jag har från Ikea...
Curry
Svartpeppar
2 msk vetemjöl

Tillagning:
Tina kycklingen och dela den i mindre bitar, koka den tillsammans med curry och svartpeppar. Mängden kryddor bestämmer du och ditt barn. När kycklingen är genomkokt lägger du i grönsakerna och tillagar dem enligt anvisningen på förpackningen. 

Nu är det klart, häll av vätskan men spara 4 dl till sås. Såsen gör det genom att smälta lite margarin i en kastrull såklart. Häll i mjöl, vispa, häll i vätskan från kycklingkoket, vispa, koka upp, klart!

Detta serverar jag tillsammans med couscous eller ris, gör du couscous så är ett tips att använda vätska från kycklingkoket för att tillvarata ännu mera vitaminer och smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar