lördag 18 februari 2012

Tidigare under dagen var mina föräldrar här med ved, mycket uppskattad då det går åt som bara den då vi eldar som dårar för att hålla nere elräkningen. Att värma upp hus med el är inte gratis. 

När vi får besök så måste vi ju självklart bjuda på fika och då måste vi ju självklart baka! Idag bakade jag och Elisia muffins och så hade vi glasyr och då har det ju helt plötsligt blivit cupcakes, ni veta sånnadära som det är så modernt att baka? Vi vill ju inte vara sämre ;-) Generös och bjuder er på recept är jag också! 
Ingredienser muffins:
100g margarin
2 ägg
2½ dl socker
2 dl vetemjöl
4 stora msk kakao
½ tsk bakpulver
lite salt

Smält först margarinet. Vispa sedan ägg och socker pösigt. Blanda i resten av ingredienserna och vipsa, var noga med att margarinet har svalnat! Fyll formarna till ca hälften. 200 grader i ugnen ca 9 minuter, varmluftsugn 175 grader. 

Ingredienser glasyr:
4 dl florsocker
4 msk kakao
3-4 msk vatten 
+ några droppar olja, jag använde solrosolja.

Blanda allt noga i en bunke och spritsa sedan ut glasyren på muffinsarna. Sen hade vi på lie strössel också.
Jag har ätit väldigt många, kanske inte så smart då jag mår illa nu...Men jag kan inte göra annat när de var så goda!!!

2 kommentarer:

  1. Du gör som mamma och använder floursocker ser jag. Jag använder florsocker och har flouret som faktiskt är giftigt i tandkrämen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har faktiskt aldrig tänkt på vad det står på paketet, jag serbara mammas stavning från diverse inköpslistor och recept. Har inte ens tänkt på att hon kanske stavat fel. Men nu är det rättat :-)

      Radera