tisdag 21 februari 2012

Mormoshätta - mönster

På begäran kommer här mönster på Mormorshättan.
Garn: Catania, det går åt mindre än ett nystan till en hätta.
Virknål: 3 mm
Börja med att göra 5 lm och slut dem till en ring med 1 sm. Och nu gör vi mormorsrutan. Den sista luftmaskan fästes alltid med en smygmaska i den första halvstolpen.
v 1: *2 hst, 2 lm*, upprepa *till* ytterligare 3 ggr
v 2: *2 hst, 1 lm, 2 hst, 2 lm, 2 hst* upprepa *till* ytterligare 3 ggr
v 3: *2 hst, 1 lm, 2 hst, 1 lm, 2 hst, 2 lm* upprepa *till* ytterligare 3 ggr
Nu är mormorsrutan klar. Nästa varv börjar du i ett av hörnen.
v 4: 2 fm i ett av hörnen, virka sedan 1 fm i varje hst och 1 fm i varje hål, 3 fm i varje hörn, avsluta varvet med 1 fm i det hörn där du redan gjort 2 fm. Totalt 44 fm.
v 5: 3 fm i den första maskan från föregående varv, virka 10 fm, 3 fm i nästa maska. Virka 3 fm, 7 st, 3 st i nästa maska. Virka 10 st, 3 st i nästa maska. Virka 7 st, 4 fm. 
v 6: 3 fm i nästa maska. Virka 12 fm, 3 fm i nästa maska. Virka 3 fm, 9 st, 3 st i nästa maska. Virka 12 st, 3 st i nästa maska. Virka 9 st, 4 fm.
v 7: 3 fm i nästa maska. Virka 14 fm, 3 fm i nästa maska. Virka 3 fm, 11 st, 3 st i nästa maska. Virka 14 st, 3 st i nästa maska. Virka 11 st, 4 fm.

Nu delar sej mönstret för de olika storlekarna, för den lilla fortsätter du här, för den större får du bläddra längre ner.

Liten mormorshätta:
Ökningsvarven är nu slut och det är dags att virka stolpar fram och tillbaka, börja dock med att göra 1 fm till på varv 7, vänd sedan arbetet och virka tillbaka. Du virkar alltså INTE på den sidan där du bara virkat fasta maskor.
v 8-11: Börja varje varv med 2 lm, virka sedan 50 st.
v 12: 15 fm, 20 st, 15 fmu
v 13: 20 fm, 10 st, 20 fm
v 14-16: Börja varje varv med 2 lm, virka sedan 50 st.
v 17: 2 lm, *1 st, 1 lm och hoppa över 1 st från föregående varv* upprepa *till* tills varvet är slut.Avsluta med en extra stolpe om maskantalet inte skulle stämma.

Nu ska det virkas runt hättan. Jag byter ofta färg här och då föredrar jag att börja med att virka hättans nederkant då jag får rätsidan mot mej då. Men det funkar att virka åt vilket håll man vill.

v 18: 2 fm mellan 2 stolpar i föregående varv. Virka sedan fm runt hela hättan med 3 fm i hörnet mellan nederdelen och sidokanten. Avsluta med 1 fm i samma hål där du tidigare startade med att virka 2 fm.
v 19: 3 fm i första fm från föregående varv, virka fm hela varvet runt. 3 fm i hörnmaskan mellan nederdelen och sidokanten.

Virka eller fläta ett snöre att trä i hålet så att hättan går att knyta fast.

Stor mormorshätta:
v 8: 3 fm i nästa maska. Virka 16 fm, 3 fm i nästa maska. Virka 3 fm, 13 st, 3 st i nästa maska. Virka 16 st, 3 st i nästa maska. Virka 13 st, 4 fm.

Ökningsvarven är nu slut och det är dags att virka stolpar fram och tillbaka, börja dock med att göra 1 fm till på varv 7, vänd sedan arbetet och virka tillbaka. Du virkar alltså INTE på den sidan där du bara virkat fasta maskor.
v 9-13: Börja varje varv med 2 lm, virka sedan 55 st.
v 14: 15 fm, 25 st, 15 fm
v 15: 20 fm, 15 st, 20 fm
v 16-19: Börja varje varv med 2 lm, virka sedan 55 st.
v 20: 2 lm, *1 st, 1 lm och hoppa över 1 st från föregående varv* upprepa *till* tills varvet är slut.Avsluta med en extra stolpe om maskantalet inte skulle stämma.

v 21: 2 fm mellan 2 stolpar i föregående varv. Virka sedan fm runt hela hättan med 3 fm i hörnet mellan nederdelen och sidokanten. Avsluta med 1 fm i samma hål där du tidigare startade med att virka 2 fm.
v 22: 3 fm i första fm från föregående varv, virka fm hela varvet runt. 3 fm i hörnmaskan mellan nederdelen och sidokanten.

Virka eller fläta ett snöre att trä i hålet så att hättan går att knyta fast. Variera färger efter tycke och smak.
Jag vet inte exakt vad det är för storlekar men den lilla är väldigt liten. Jag läste någonstans att barnen i afrika ofta är mindre än barn som föds här och att man då kunde göra lite mindre mössor. Så av den lilla storleken har jag bara gjort till Kongo. Jag jämförde den med en bebismössa jag har i stl 50 och de ser ungefär lika stora ut. Men om du ska virka till ett barn som föds här så skulle jag rekommendera den större, jag tror att även den passar en nyfödd. 

Idén till mormorshättan fick jag i somras då det var en stor insamling till Panzisjukhuset i Kongo, mer om den insamlingen kan du läsa om här. Maja som har Husmosskolan virkade en jättefin hätta, Värma liten-hättan som utgick från en Eme-ruta. Tyvärr som fixade jag aldrig riktigt Eme-rutan, jag gjorde många försök med det blev alltid snett och ojämt, så då fick jag idén till mormorshättan. Klickar du på länken till Värma liten-hättan så finner du flera sätt att göra den avslutande kanten framtill.

Mormorshätterna som jag har virkat tidigare har jag skänkt till Kongo och jag tänkte skänka även dessa två, men denna gång tänkte jag ge dem till Stickhjälpen, ska bara sticka matchande babysockar till. En är klar så bara tre kvar :-)

Virka gärna till att använda själv, ge bort eller skänka till välgörenhet men inte till försäljning. Länka gärna men kopiera inte mönstret.

Skulle du finna något i mönstret som inte stämmer eller om du undrar över något säg till!

Tisdag är det idag så läs gärna om vad de andra i Husmorsskolans Nya Syförening har gjort!

5 kommentarer:

  1. Läste bara lite snabbt men på ett ställe ska man virka 15 fmu. På den stora hättan.

    SvaraRadera
  2. Men vilken fin!!! den måste jag prova göra någon gång. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  3. Ååååhh...så söta!!! Nu blev jag inspirerad!!! Vill också göra sådana :)

    SvaraRadera
  4. Jättefina! Tack f mönstret! Vet du ung vilka åldrar de två strl passar?
    //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har uppdaterat texten lite. Jag tror att båda storlekarna passar nyfödda bebisar, de beror ju så mycket på hur stora de är :-)

      Radera