tisdag 6 mars 2012

Babysockor utan häl

Spiralstickade babysockor utan häl. Försökte först göra ett par med häl men det blev bara fel, så då blev det ett par utan, vilket också kan vara bra då bebisen kan använda dem längre :-)
Mönster hittar ni här. Men då jag varken hade sådant garn eller den storleken på strumpstickor så blev det garnet Catania och strumpstickor i stl 3,25 mm. Man tager vad man haver. Då jag hade lite större stickor än vad mönster anger så gjorde jag mina med 36 maskor, 9 på varje sticka, istället för 40. Jag missade även att sticka ett varv på slutet (Sticka ett varv resår 1r, 1 a.). Istället så satte jag maskorna på 2 stickor (alltså efter att jag stickat ihop maskorna 2 och 2 en gång) och stickade ihop maskorna 2 och 2, en maska från varje sticka och maskade samtidigt av. Sockorna blev ca 18 cm långa och ca 10-11cm i omkrets.

Hur länge bebisen kan använda dem beror självklart på hur stor bebisen är. På en nyfödd täcker de säkert halva benen...Provade dem förra helgen på ett syskonbarn (drygt 1½år) på henne var de väl på gränsen till små men satt kvar och skulle garanterat funka om det behövdes. På min 11 månaders, modell lite större (han går även under namnet Biffen här hemma) var de små...
Vad de andra i Husmorsskolan Nya Syförening har gjort ser ni här!

1 kommentar: