lördag 10 mars 2012

Inför denna odlingsäsong kan jag ta ut svängarna en hel del mer än vad jag gjorde förra sommaren!! En liten balkong (som dessutom, förutom en massa krukor, även skulle rymma både grill och utemöbler) har bytts ut med en balkong, modell större än förra sommarens, men också en trädgård! Visserligen en liten en, och som dessutom har inte mindre än 3 trädäck till diverse ting. Men det finns hela 2 pallkragar och plats för en till och dessutom plats för en massa krukor! Krukorna kan ju även de stå på trädäcken :-)

Jag har med andra ord flyttat över vintern :-)

Så inför denna säsong har jag försått en himlans massa tomater, 4 olika sorter är det hittills.
Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vad de olika sorterna heter (och då jag rymt från familjen så vågar jag inte smyga mej ner på bottenvåningen för att se efter). Men det är iallafall pärontomat och gul tomat - dessa plantor kommer att bli rätt höga och kommer att placeras i stora krukor längs med förrådsväggen har jag tänkt. Och sen är det en kruktomat och en ampeltomat, krukor kommer det som sagt att stå lite varstans och ampeltomaterna tänkte jag skulle få bo på balkongen. På balkongen kommer det nog även att få bo lite paprikor, måste bara på något sätt trolla ihop något så att plantorna kommer upp en bit och fortarande står stadigt, så att de får MASSOR med sol.
Paprika sådde jag förra året, gula och röda, det har jag gjort i år med. Detta år här året har jag även sått chokladpaprika. Jag är ju lite rädd för att smaka på nya maträtter och grönsaker i synnerhet så jag inbillar mej om att en grönsak heter något med choklad så måste jag ju bara våga smaka den?!! Choklad är ju bland det godaste som finns!! Ska även så en tomat som hette nåt med choklad...
Chili, och om jag nu redan så här tidigt på säsongen känner att jag sått för mycket av något så är det just chili...Kommer inte ihåg om det är 3 eller 4 olika sorter jag sått. Förra året hade jag 2 sorter, men väldigt många plantor av den ena och då hann jag inte riktigt med att ta hand om alla...Men troligtvis så kommer några plantor att ges bort så att jag hinner ta till vara på allt jag sått. 
Nytt för i år är broccoli, hade tänkt att sätta dem i en pallkrage men så läste jag att det finns sniglar som gillar broccoli, iofs ingen nyhet men inget jag riktigt tänkt på. Nu vet jag inte om dessa broccolibladsgillande sniglarna finns just här men för att ta det säkra före det osäkra så kanske de får växa i kruka? Broccolin står till vänster och till höger växer det pyttesmå smultron som jag och Elisia sått, på hennes begäran. Dessa kommer dock inte att klara sej som det ser ut (och det trodde jag inte heller) så närmare sommaren, när hon inte ser så kommer de att bytas ut mot skott jag ska få av Sofia. Så med lite trolleri kan det växa fort över en natt ;-)

Som jag skrev längre upp så ville jag att paprikorna skulle få MASSOR av sol, det gäller alla plantor! Förra året hann inte allt gro klart och jag tror att den största boven där var just solbrist. Förra årets balkong var trång och det skulle som sagt få plats mycket mer än bara krukor, det gjorde att krukhyllan hamnade längst in, och det hade den nog gjort även om det bara varit krukor som skulle stå där, av den enkla anledningen att den inte fick plats någon annanstans.

Maja, Husmorsskolan, har på lördagar börjat med trädgårdsdagbok och bjuder in oss läsare både till att läsa om hennes trädgårdsbestyr och för oss att dela med oss! Här hittar du dagens skribenter!

Det var allt för mej denna vecka, till nästa veckan kanske jag har kommit lite längre bland planerna för just nu så har jag faktiskt inte tänkt allt för mycket...Familjen har hunnit leta reda på mej och det är dags att natta det lilla barnet. Att han fortfarande är vaken och "inte särskilt" gnällig förvånar mej då han roade sej med att väcka mej 5.40 och sen dess bara sovit 1 timme på dagen, själv sov jag 2½ timme...

2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar! Skönt med en mamma som kan trolla smultronskotten stora, en sån skulle jag vilja ha också ;)
    Det ska bli roligt att följa din odling också - jag sådde broccoli idag, tror du att den kan klara sig i kruka alltså? Det vore fint för vi har _massor_ av sniglar... Må gott!

    SvaraRadera
  2. Jag säger detsamma - vad fint att du tänker trolla med smultronplantorna! Spännande att se allt du sått - det måste kännas roligt med en större trädgård att fylla med en massa hemodlat?

    Det är svårt att så lagom.. det blir gärna alldeles för mycket eller inget alls;)

    Ska bli roligt att följa din odling!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera