söndag 18 mars 2012

Dags för en liten trädgårdsrapport, en dag försent. Men igår var jag bara så trött så jag orkade ingenting kändes det som. För lite sömn och ingen sol är ingen bra kombination! Så nu hoppas jag på att mina barn ska bli morgontrötta och att solen kommer fram. Det senare verkar gå lättare att få igenom. 

Men det har inte hänt så mycket i trädgården, det mesta som har hänt är att jag försöker planer vad som ska få växa var. 
Här har jag se befintliga pallkragarna, vad det växer i dem har jag ingen aning om förutom oregano...Men pallkragarna kommer iaf att tömmas och sen fyllas med nytt liv. I en av kragarna har jag tänkt att ha sparris, vitkål, kålrot och broccoli, tror jag. I den andra får det bli morötter och sallad. Och i en tredje, antingen ny, eller så plockar jag bort den övre pallkragen i den vänstra...där ska det iallafall få bli jordgubbar och smultron. 

Sen är det ett mellanrum mellan pallkragarna och förrådsväggen så där tänkte jag ställa hyllan jag hade på balkongen förra året och fylla med lite krukor. Även på balkongen blir det krukor. 
På balkongen skulle jag helst vilja ha två hyllor, en på varje sidan och fönstret och så en ljugarbänk under fönstret. Paprika, tomat och chili ska få bo i hyllorna och på bänken.

Och så har jag en "rabatt" till, eller jag vet egentligen inte vad jag ska kalla den. Just nu finns där några rosenbuskar som ser jätteklena ut och så någon stor grej som jag inte alls vet var det är! Jag är ingen blommänniska och tycker att rosor gör sej bäst i en vas. Usch för alla taggar!!
Grus har de att växa i också. Vad som ska bli här har jag iallafall ingen aning om. En liten gissning är att det får vara denna sommar och så får jag försöka trolla lite till nästa sommar. Något "täckande" är jag iallafall helt säker på att jag vill ha då det går en cykelväg precis utanför...

Det var allt för mej! Nu får ni ta och titta in hos Husmorskolan för att se vad alla andra trädsgårdsodlare har haft för sej! Själv gjorde jag det igår och nu ska jag spendera dagen vid datorn och sortera ut kort som ska framkallas och sen skicka iväg dem på framkallning...Inget favoritjobb direkt. Men jag kom på häromdagen att Elmer snart fyller 1 år och hittills har vi inte framkallat en enda bild på honom...

3 kommentarer:

  1. Vad spännande att läsa om dina planer... Jag har också ett par ställen i stil med din "rabatt", som man inte riktigt vet vad man ska ta sig för med. Men man får ta en sak i taget.

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  2. Vad mycket du ska odla. Hinner du med allt? Jag tar gärna några plantor om du får för många. Mina paprikor har inte tittat upp än. Det kanske de aldrig gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får jag inte plats så får du gärna! Är det något särskilt du vill ha? Isåfall kan jag ju så lite extra :-)

      Radera