tisdag 20 mars 2012

Stickad hjälmössa

Idag är det tisdag och som ni vet så innebär det symöte med Husmorsskolans Nya Syförening! Något som jag tror att alla varit med om, i många olika sammanhang, är att det går inte alltid som man tänkt sej. Det jag visar upp idag är en sådan sak. 

En hjälmmössa har jag stickat. Tanken var att det skulle skickas till Nepal, men något blev inte riktigt som jag tänkt mej. Dels så bjöd inte mönstret jag hittade på så små storlekar, den minsta storleken var 6 månader...men en bebis kan ju alltid få lite att växa i :-) Så jag började sticka, med den storleken på stickor som var angivet (2,5 mm) men med ett annat garn, och det var väl där det blev lite tokigt. Ett bomullsgarn från kilafors har jag använt. Garnet köpte jag för ett tag sedan och min tanke var att det skulle virkas mormorsrutor, garnet visade sej dock vara väldigt trådigt så att virka i det uteslöt jag rätt så fort. 

Så då blev det att sticka, en hjälmmössa, lite bökigt då det lätt smet lite trådar här och var men resultatet blev riktigt bra. Förutom en sak - den blev på tok för STOR!! Så stor att t.o.m jag kunde dra på den på mitt huvud.

Men det var ingen katastrof tänkte jag, jag har ju egna barn som kan använda den. Elmers alla mössor är idag antingen för små eller för stora och jag hann prova den en snabbis innan han slet av sej den och den satt riktigt bra. Men så fick Elisia syn på den och ansåg att den satt ju mycket bättre på henne.
Hon lämnade direkt in en beställning på en rosa och lovade att så fort den rosa var klar så skulle lillebror få denna...

Stickas till Nepal ska det göras så nu har jag googlat upp ett mönster med mindre storlekar. Jag får väl sticka en i prematurstorlek så kanske den passar en halvårsbebis ;-)

1 kommentar: