fredag 20 januari 2012

Fiskpaté

Fiskpaté med potatismos, grönsaker och sås
Ingredienser:
400g sejfilé, jag har alltid kört den frysta varianten.
1 dl skivad purjolök
1 msk potatismjöl
2 ägg
2,5 dl mellangrädde
lite vitpeppar
lite dill, "på krydda", fryst eller färsk, jag hade testat dem alla och Elmer har inte klagat någongång.
potatis, palsternacka, grönsaker, margarin, vetemjöl och mjölk.

Tillagning:
Se till så att fisken är tinad och dela den i mindre bitar, mixa en liten stund. Tillsätt purjolök, potatismjöl, ägg, mellangrädde, vitpeppar och dill. Mixa mera. 

Lägg folié i en ugnssäkerform och smörj foliet!!!! (det går då MYCKET lättare för fisken att lossna). Häll fisksmeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader. Ca en timme ska den gräddas.

När den är färdig låter du den svalna en stund och vänder sedan upp den på en skärbräda. Där delar du den i portionsstorlekar som du sen lägger i en burk och fryser in. 

Till fiskpatén brukar jag servera en potatis/grönsaksmos bestående av ca ½ potatis/palsternacka och ca ½ grönsaker. Exempel ca 3 potatisar, 1 palsternacka och sen "lite lagom" med grönsaker. Jag använder mej oftast av frysta grönskaker. Detta mixar jag iaf allt tillsammans och fryser sen ner i små barnmatsburkar. Så en liten barnmatsburk med mos och en fiskbit brukar bli en lagom portion. 

Till fisken och moset är det ju alltid gott med lite sås. Jag gör en vanlig vit sås bestående av lite flytande margarin, 1msk mjöl - rör om, och ca 1½ dl mjölk, brukar dock aldrig mäta mjölken utan där får ögonmåttet agera...

Detta är en av Elmers favoriträtter och första gången han fick den var han ca 6 månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar