söndag 22 januari 2012

En tvättäkta husmor

Idag känner jag mej riktigt stolt över mej själv! Och jag tror inte att jag är den enda som ska vara det idag! Varje dag så är jag helt övertygad om att det städas, tvättas, lagas mat, bakas m.m. i ett antal hem. Idag har det varit en sådan dag här iaf. Jag har lagat barnmat (2 rätter, bla kycklinggryta med rotgrönsaker) och frusit in dem, jag har bakat bröd (som blev jättegott!!). Jag har röjt upp i ett kaoshem och dammsugit båda våningarna, diskat 2 maskiner och tvättat en maskin och hängt den. Allt detta samtidigt som jag tagit hand om 2 barn, som faktiskt varit nöjda! Inget bråk eller skrik (en ovanligt dag!!). Elisia och jag hann även vara i lekparken en kortis medan Elmer sov och degen jäste. 

Hmm, när jag gjorde allt detta så kändes det verkligen som om jag gjorde jättemycket och jag känner mej verkligen jättetrött! Men när jag ser det nedskrivet så ser det inte så mycket ut? Mycket konstigt. Skitsamma, jag är iallafall grymt nöjd över mej själv och imorgon fortsätter städningen med badrummet och lilla toaletten. 


Med detta inlägg vill jag även hedra alla världens "husmödrar", vi får helt klart för lite cred  för det arbete, obetalda arbete, vi faktiskt gör. Och glöm inte att en "husmor" även kan vara en "husfar". Fast i detta hära Erikssonska-Welinska hemmet är det en husmor som regerar. När jag stod och höll på med tvätten planderade jag även hur den framtida tvättstugan ska se ut. Utförlig beskrivning kommer kanske imorgon om jag orkar ta en bild på hur den ser ut just nu. 

Som jag nämnde igår var vi och visitade en annan familj då Robban var och hjälpte dem med att byta fönster. Då hade dottern i familjen en sisådära 70 000 hårsnoddar på armen som armband, så gissa vad Elisia hade på armen idag....Du får endast 1 gissning!!
Rätt svar ser du på bilden!

2 kommentarer:

  1. Gjorde du långpannebröd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gjorde långpannebröd, andra gången jag för det, men denna fång gjorde jag det till en limpa i en limpform. Gräddade i 175* 35 minuter. Mycket godare!

      Vilka färger vill Ida ha på muffin?

      Radera