lördag 14 januari 2012

Köttgryta med rotmos

Köttgryta med rotmos

Ingredienser:
1 stycke kött, ca ½ kg, jag har använt mej av nötstek och högrev, båda med gott resultat
2 morötter
2 palsternackor
1 purjolök
3 svartpepparkorn
3 kryddpepparkorn
lagerblad

Tillagning:
Lägg köttet i en gryta/kastrull med vatten, vattnet ska täcka köttet och köttet ska gärna ha en köttermometer i sej, i den tjockaste delen. Lägg i svartpepparkornen, kryddpepparkornen och lagerblad, 1-2 beroende på storlek. Glöm inte att sätta på plattan. Skala morötter och palsternacka, dela och häll i allteftersom de blir skalade och delade. Och skölj och dela palsternackan. Låt det småputtra länge så köttet blir mört, ca 85 grader. 

När det kokat klart häller du av vattnet MEN sparar 4 dl till sås och någon dl för att eventuellt späda på med vid mixning. 

Plocka bort svart- och kryddpepparkornen samt lagerbladen. Dela köttet i mindre bitar och mixa sedan med morötterna, palsternackorna och purjolöken. 

Nu är köttet klart. 

Såsen - smält lite margarin i en kastrull, i med 2 msk vetemjöl och rör om häll sedan i vattnet från köttkoket. Låt koka upp. Nu är såsen klar.

Rotmos gör jag av potatis, morot, palsternacka och kålrot. Jag har dock aldrig vägt och kollat hur mycket av varje jag använder men gissningsvis består den nog av 2/5 potatis och de övriga ingredienserna 1/5 vardera. 

Till denna rätt brukar jag inte göra några mer grönsaker så jag tycker att det redan är rätt mycket av den varan. 

Förvarar maten gör jag i barnmatsburkar i frysen. Ca 3/4 fyller jag med 50/50 köttpuré och rotmos och 1/4 sås.
Jag gav Elmer denna köttpuré första gången strax innan han blev 6 månader och 3 månader senare är den fortfarande lika god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar