tisdag 31 januari 2012

Grytlapp och virknålsetui

Symöte idag, och idag har jag hela två saker att dela med mej av. En grytlapp med tumme och ett virknålsetui. Båda var väldigt välbehövliga.

När vi flyttade för 1½ månad sen så kunde både jag och Robban konstatera att den grytlappen vi hade inte var så mycket att ha, och grytvantarna vet jag inte riktigt vad vi gjorde med, men de blev helt kolsvarta?!! Kan möjligtvis ha använts till kaminen på något sätt men jag vet inte riktigt hur. Så härom dagen kläckte Robban ur sej att han skulle slänga grytlappen vi hade då den var full med hål. Mitt svar var att gör det du, för jag har redan börjat på en ny.
En grytlapp med tumme blev det. Mönstret hittade jag hos Järbo och jag har även använt mej av deras garn, Soft Cotton (mitt favoritgarn), virknål stl 3,5 mm användes. Den storleken hade jag ju såklart inte så jag var tvungen att köpa en, och det går ju bara att inte att gå in i en garnaffär och bara köpa en virknål? Jag kan iallafall inte det ;-)

Nackdelen med grytlappen är att den är aningens tunn. Till att lyfta av kastruller och stekpannor funkar den hur bra som helst, och tumgreppet är jättebra när det ska hällas av potatis eller liknande. Men till att ta ut plåtar ur ugnen är den på tok för tunn, så det kommer att virkas flera så jag kan använda dubbla.
Jag var ju som sagt tvungen att köpa en virknål till för att kunna göra grytlappen och jag började känna att jag hade virknålar lite överallt och ingenstans. I samma veva skrev Maja om förvaring och tipsade om ett virknålsetui.

Då jag för ett tag sedan fick en symaskin av min sambo men inte hunnit använda den så tänkte jag att ett virknålsetui kan bli en perfekt start för min symaskin. Så med inspiration från Majas virknålsetui gjorde jag mej ett eget.
Bandet gjorde jag med hjälp av garn och virknål, en drös med luftmaskor. 
Tyg från Ikea.
När jag rullade ihop fodralet så hamnade en del av "locket" utanför så det löste jag med att vika in lite av lockhörnen.
Lite tomma fack, frågan är bara hur länge?

3 kommentarer:

  1. Fint fodral. Jag såg mönster på grytlappen i sönadgs, snyggt.

    SvaraRadera
  2. Fina alster. Men förlåt, jag har så livlig (läs snuskig) fantasi. Grytlappen påminner om nåt annat slags stickat fodral jag sett på Ravelry. *fniss*
    /klockarbarn

    SvaraRadera
  3. vilket fint ettui du gjort=) och kul att du gillar mina sockor förresten. kram på dig

    SvaraRadera