onsdag 11 januari 2012

Jävla könsindelning!!

Det finns många saker som upprör mej, en del mer än andra. En av alla dessa saker som upprör mej är den könsindelning som finns. Könsindelning bland barn upprör mej riktigt mycket. Förbannad är bara förnamnet. 

Jag kan inte förstå hur alltför många människor tänker! Jag tror absolut inte på att vi föds till flickor och pojkar utan det är något som sker socialt, att flickor gillar rosa och leker med dockor och att pojkar gillar blått och leker med bilar kan liksom inte komma med dna:t.

När Elisia var bebis fick hon presenter, precis som Elmer har fått. Men det har varit skillnader mellan presenterna. Elisias presenter har varit väldigt blandade. Hon har fått både bilar, dockor, lego, matleksaker m.m. Kläder hon har fått har haft regnbågens alla färger. Nu är inte Elmer så gammal men hittills har han bara fått stereotypa pojkleksaker. Kläder han har fått har inte varit i närheten av att ha något rosa på sej (förutom de jag har köpt). Varför är det så farligt att vara pojke och ha rosa? Är folk rädda att det gör barnet till bög? Är det farligt att vara bög?

Nu har visserligen Elisia fått ett helrosa rum, hon har fått välja själv. Jag har däremot inga planer på att göra Elmers kommande rum blått bara för att han är pojke. Ett färgmässigt könsneutralt rum kommer han få så får han välja själv sen när han vill. 

Något i detta som upprör mej och som jag tror jag skrivit om tidigare är att det av någon anledning förutsätts at pojkar ska gilla bilar. En familjemedlem pratade om när Elmer var nyfödd, eller om han fortfarande låg i magen, att det skulle bli kul att ta med honom på biltävlingar. Vad är det som säger att just Elmer kommer tycka att biltävlingar är roliga? Och varför har aldrig frågan kommit om Elisia vill följa med? För mej är alla barn just barn och ska ges samma förutsättningar. 

Hur klädaffärer tänker när de gör olika modeller på kläderna till barn kan jag inte förstå. Vad är det som säger att flickor vill ha tajta kläder och byxor med så låg midja att de visar halva rumpan när de leker? Och att pojkar vill att kläderna ska sitta så löst att de nästan ramlar av? Här vill jag verkligen uppmuntra alla som köper kläder till barn att tänka sej för. Barn är barn och ska få leka, kläderna bör därför vara just lekvänliga. Villervalla tack för att ni finns! För att ni gör kläder till barn. Färgglada kläder till alla barn. 

Hur leksaker i handeln är utformade vill jag egentligen inte ens tänka på då det är så fruktansvärt könsindelat. Rosa - blått. Blått - rosa. Det är flickor som leker på alla rosa förpackningar och pojkar som leker på alla blå förpackningar. Behöver jag ens nämna vilka förpackningar som är rosa med flickor på? Och vilka som är blå med pojkar på? Jag vill inte ta med Elisia och handla, och det beror inte enbart på att jag vill slippa höra tjat. Och när vi är och handlar så går jag gärna till "ritavdelningen", typ den enda avdelningen där det finns barn på förpackningarna.

Något som jag finns komiskt men som verkligen är hemskt och fruktansvärt! är att det är helt ok och att vara en pojkflicka, men ordet flickpojke finns inte ens. Av någon anledning är det helt ok, ibland t.o.m bra för flickor att vara pojkiga. Men om en pojke är flickig ses det som något av en katastrof!! Stackars pojkar säger jag bara. 

Själv håller jag på och läser boken Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2 en otroligt bra bok som jag varmt rekommenderar till alla som har barn, jobbar med barn, har barnbarn, ja alla som någongång kommer i kontakt med barn. Någongång när jag får tid kommer det är skrivas mer om den!
Underbara fina Elmer, klädd i kläder inköpta till honom.

Det kommer skrivas mer om detta. Var så säker.

1 kommentar: