tisdag 25 september 2012

Babyväst och Estelle-hättan

För ett tag sedan så stickade Klockarbarn en bebisväst som jag tyckte var väldigt fin. Mönstret var på engelska och mönster på engelska och jag kommer inte överens. Klockarbarn visade sej vara väldigt snäll och översatte då mönstret åt mej :-) och nu har jag gjort en. 
Jag har använt en bomullsgarn från Kilafors, det står tyvärr inte på midjan vad garnet heter...Den rekommenderade storleken på stickor är 3 mm men till västen har jag använt stl 4 mm som mönstret säger (fast då med ett annat garn, jag tager vad jag haver). Det gjorde västen lite luftigare men den kommer nog värma gott ändå.
Kyrkkaffe ska komma med en ny bok och till den så sökte de teststickare/virkare. Självklart så anmälde jag mej :-) Estelle-hättan fick jag i uppgift att sticka. Innan jag uttalar mej om mönstret så tänker jag sticka en till.
Däremot tänker jag uttala mej om dess utseende, bilderna på mönstret och bilderna jag har här gör den inte rättvisa. Den mönsterstickningen som görs blir verkligen jättefin!
Ja, jag gillr att matcha. Tyvärr blev rändernas storlek inte riktigt lika på västen och mössan. Men det är ju samma färger iallafall :-)

När västen var klar så tyckte jag att den såg väldigt töjbar ut. Så för skojs skull så var jag bara tvungen att testa den på Elmer, 1½år och modell lite rundare. Tro det eller ej men den gick på! Så det är ett plagg som garanterat kan räcka länge till en bebis! 
Lite tajt och lite kort - men den gick på!

Vill du läsa om vad de andra i Husmorsskolans nya Syförening har gjort så klickar du HÄR!

5 kommentarer:

  1. Men vad fint det blev. Kul att min översättning fungerade. Det belv riktigt lyckat med färgmatcningen och helt perfekt behöver det inte vara tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Fräscha färger ihop, visst är estellhättan mönster coolt. Ang tomat klyft hälen så testa mera den blir bättre och lättare att göra för var gång.

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart set!

    SvaraRadera