torsdag 27 september 2012

Så besviken

Idag på eftermiddagen hade jag och Robban en vadslagning. Om han vann skulle jag köpa honom 2 plattor öl, om jag vann skulle han betala något jag ville ha, för runt tusenlappen. Jag vann. 

Problemet är bara att den var en vadslagning jag mer än gärna hade förlorat. Att förlora vadet hade gett mej mer pengar i längden. Det hade gett oss mer pengar.

Vadslagningen handlar om detta textstycke, hur det ska tolkas. 

Robban menade på att alla kommer att få minst 4,2 % i löneökning, det står ju minst?!!

Men så var det inte. Det finns ju nämligen något som heter individuell lönesättning, därav den andra mening. Den totala procentuella löneökningen inom kommunen ska vara på minst 4,2% men sen kan den enskilda individen få allt mellan 0% - "hur mycket som helst", bara snittet hamnar på minst 4,2%, inom kommunen. Ett helt jävla kasst system om jag får säga det själv. Helt okej med en individuell lönesättning, självklart ska lärare/förskollärare som verkligen satsar och ger allt få mer i lön än någon som bara gör "blaj". Men det måste ändå finnas någon typ av minimunhöjning!!

Jag är även besviken över att det blev en procentuell löneökning. Lärare/förskollärare ligger så mycket efter i lön (iaf Örebro kommun) att det hade behövts en löneökningssumma, en rejäl sådan till ALLA. Genom att ge procentuella löneökningar hamnar de yrkesgrupper med låga löner bara ännu längre ner på lönelistan, oavsett om snittet är högre än den genomsnittliga löneökningen i landet. 

Pratade med en av mina kusiner i somras, hon jobbade som arbetsledare på ett städbolag. Hon hade högre lön än mej. Jag har läst 4 år på universitetet. Ingångslönen för en städare på det företaget var 19 400:-. Jag fick 18 900:- i ingångslön när jag började som förskollärare i januari 2010. Någonstans har det gått fruktansvärt snett.

Lönen som sätts nu ska också baseras på det arbete som utfördes under 2011, ett år då jag till största del var föräldraledig. Så ni kan ju tänka er hur min löneökningen kommer att bli. Ännu en sak som gör mej så besviken att jag inte ens hittar ord för det. Genom att få barn "fel" år så går jag, och många andra, med all sannolikhet miste om dessa "4,2%" då vi inte har arbetat så mycket under året. Enligt avtalet så ska vi nästa år få samma löneökning som resten av landet. Jag kommer alltså att gå miste om den "stora" löneökningen då jag fick barn "fel" år. 

Fruktansvärt dåligt att Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och SKL. Idag på radion har medlemmar i Lärarnas Riksförbund krävt ordförandets avgång. Jag själv kräver även att Lärarförbundets ordförande avgår. 

Dåligt jobbat!

2 kommentarer:

  1. Riktigt dåligt att avtalet blev så dåligt, kan ju säga att en arbetsledare på mitt jobb tjänar mera än din ingångslön. Nä mera lön åt lärarna.

    SvaraRadera
  2. Tror att alla får löneökning och att över en viss procent fördelas det individuellt.

    SvaraRadera