tisdag 18 september 2012

Dockkläder

Lite nya kläder har det nu blivit till två av Elisias dockor, de som är 38 cm långa och precis lagom runda. 
En mormorshätta och en 5-timmarskofta. Mormorshättan funkade att göra utan större justeringar från mönstret, möjligt att det blev lite extra varv då jag använde virknål 2,5 istället för 3 som i mönstret. Lite stolpgrupper gjorde jag också.
En volangkant blev det med. Men då det är några veckor sedan jag gjorde den och minnet är som en guldfisk så kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde den, men att jag blandade stolpar och fasta maskor kommer jag ihåg.
När jag stickade 5-timmarskoftan så följde jag mönstret till punkt och pricka, nästan. Varv 26 stickade jag UTAN ökningar, och ärmarna och längden på själva tröjan gjorde jag längre än vad mönstret angav, 30 varv slätstickning blev det. Annars följde jag mönstret. Men för att koftan skulle passa en docka och inte en bebis använde jag tunnare garn och smalare sticka än vad som rekommenderas i mönstret.
Garnet jag har använt är Nova från Järbro. Till mormorshättan använde jag virknål 2,5 mm och till koftan sticka nr 3 mm. Helt nöjd med koftan är jag tyvärr inte. Skulle jag sticka om den, vilket jag nog gör, någongång, så kommer jag att lägga till ett par maskor framtill, vid halsen blev det lite tajt. Ärmarna skulle även bli några varv kortare.

Nu är det bara att invänta tillfället då Elisia upptäcker att koftan är klar!

Det är ju tisdag idag och det innebär symöte, för första gången på några veckor, tiden till att både förvärvsarbeta och handarbeta går inte alltid hand i hand... Kika gärna in och kolla vad de andra i Husmorsskolans Nya Syförening har gjort!

2 kommentarer:

  1. Jättefina. ida leker inte med sin docka längre så det är ingen idé att göra dockkläder. Jag har börjat äta pizzassallad på äldre dar så det kanske du också gör.

    SvaraRadera
  2. Jätteläckra både i färger och mönster!

    SvaraRadera