onsdag 25 april 2012

Brödbak

Inspirerad av Husmorsskolan och Majas brödbak så var jag bara tvungen att baka jag med. Precis som Maja så hade jag 25g jäst kvar i kylen. Hade dock inte samma ingredienser hemma så det blev lite improviserat här. 

Dessa ingredienser använde jag:
25g jäst
5 dl vatten
½ dl solrosolja
1 tsk salt
1 dl vetekli
sen är ju jag den jag är så jag mäter sällan (läs aldrig) mjölet utan kör bara på tills det känns bra, men gissningsvis 3 dl vetemjöl med fullkorn och sen vanligt vetemjöl till degen var lite kladdig, obs! inte kletig, bara lite kladdig. 

Hur ni gör sen kan ni läsa med Husmorsskolan.
På jäsning framför kamninen, bästa jäsningsplatsen. Då jag endast har en brödform och är kass på att rulla fina limpor så gjorde jag en stooor limpa i en vanlig ugnsform. Elisia har gjort en fralla i en bullform (den gräddade jag halva tiden). Formen smörjde jag och bröade med vetekli.

Att ta en bild när brödet var färdigbakat glömde jag självklart bort men gott blev det! Men jag har ett litet problem, och det har jag med allt bröd jag bakar, det blir väldigt smuligt? Någon därute som har något tips mot det? Smuligt blir det oavsett om jag improviserar ihop något själv eller om jag utgår från ett färdigt recept, och då faktiskt mäter mjölmängden. Tips mot denna smulighet mottages mer än gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar