tisdag 24 april 2012

Yemenväst till liten docka

Jag har gjort en liten upptäckt och det är att det går väldans snabbt att sticka dockkläder och barbieklänningar. Uppskattade är de också.

Idag har en jag spiralstickad yemenväst om passar till en liten docka att visa upp.
Dockan är ca 34 cm lång och mäter ca 21 cm över magen, huvudmåttet är ca 28 cm.

Garnet jag har använt mej av är Nova från Järbo. Jag valde att sticka på strumpstickor så att det blir lite att sy som möjligt. Mina strumpstickor har stl 3,25 mm men det funkar garanterat med mindre också. 

Lägg upp 80 maskor, 20 på varje sticka. Sen stickade jag 2 v med räta maskor innan jag började spiralstickningen, 2 r 2 a, i 4 varv innan jag försköt resåren en maska till vänster. Sticka tills arbetet mäter 11 cm, sätt därefter arbetet på 2 stickor och sticka fram- och bakstycke för sej. Fram och bakstycket stickas lika. Sticka 22 r, 26 m där du följer spiralstickningen, glöm inte förskjutningen, 22 r, 8 v totalt. Sticka sedan "ärmarna/axlarna" var för sej, 22 r i 8 varv. För att slippa sy ihop axlarna så låter jag dem sitta kvar på stickan tills både fram- och bakstycke är klart och stickar ihop dem.
Jag är dock inte helt nöjd med mönstret, kan ju då tyckas lite konstigt att jag lägger upp det men någon annan kanske blir nöjd... För det första var det tänkt att yemenvästen skulle passa en större docka, nu var ju inte det någon katastrof då vi hade en mindre docka. Men huvudhålet är i det minsta laget så om du stickar yemenvästen till en docka med huvusmåttet 28 cm så rekommenderar jag dej att göra huvudhålet större. Hur vet jag inte men lite större bör det vara.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att västan var jättesöt - och så fiffigt med spiralvirkningen!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  2. Jättefin ju! Och hon passade bra i färgen

    SvaraRadera