lördag 21 april 2012

Lördag med trädgårdsrapport

Sent inlägg idag, önskar jag kunde säga att det p.g.a fullt upp men icke! Eller förmiddagen var jag upptagen då samfälligheten hade städdag (så nu är alla gemensamma ytor rena och fina). Sen när Elmer sov middag så passade jag på att fixa klart en present till någon som fyller år. 

Sen när jag hade tänkt blogga så var Elmer inte alls på humör! Skrik om vart annat hela tiden vilket nu, när han äntligen sover, har resulterat i huvudvärk hos mej. Nu är det inte alltid "argskrik" det är tal om utan skrik bara för att det är kul att låta - rakt i örat på mej!! 

Men men, lördag och dags för en liten trädgårdsrapport. Det stora som har hänt denna vecka är att jag, med hjälp av Elisia, äntligen har tömt pallkragarna på all gammal jord och börjat fylla upp med ny. Jorden jag köpt räckte dock inte långt så imorgon måste det inhandlas mer.
Helt tömt. Och när vi tömde så upptäckte vi att den förre ägaren hade lagt plast i botten, brukar man ha det? Jag blev iallafall förvånad och förstår inte riktigt hur han tänkt då. Är det inte bra att det kommer upp maskar å så underifrån för att röra om lite i jorden? Likaså borde väl plantorna må bättre om rötterna får mycket jord att växa i? Nu är iallafall plasten borta.
Pallkragen till vänster är fylld. För att gräset inte ska växa genom jorden på en gång så lade jag lite tidningspapper innan jag fyllde på med jord.

När vi frösådde tidigare i år så såddes det lite smultronfrön - de har dött för länge sedan! Det var jag rätt så säker på att de skulle göra så tanken var att vi skulle tigga smultronplantor av syster men då hittade vi det i trädgården! Det syns inte på bilden men till höger om pallkragarna växer det rabarber (tror jag) och runt rabarbern så fanns det små smultronplantor (tror jag). Så dem har vi grävt upp och satt i pallkagen. Så nu ska det bara tiggas jordgubbsplantor så ska den kragen vara klar sen :-)

Annars så växer det inomhus så att det ser ut som en djungel snart. Skulle önska att det blev betydligt varmare ute så att det går att ställa ut alla tomater!

Hos Husmorsskolan kan du läsa om de andra trädgårdsodlarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar