lördag 7 april 2012

Då var det lördag och inte vilken lördag som helst utan även påskafton! Så glad påsk till er alla!! 

Här växer det så att det knakar i mjölkförpackningarna, en del plantor skriker efter omplantering och har gjort så ett tag, men då energin varit på annat håll, bland garn och stickor för att vara exakt, så har plantorna ännu inte hamnat i större krukor. Att det sen nu kommit snö så jag inte vill stå ute gör ju inte saken bättre. Men någongång i helgen har jag tänkt få tid till att ge de små liven lite större krukor. Det är de värda.
Ibland är det så att jag kan se från dag till dag hur mycket en del tomater har växt. Kul!

Det som inte är så kul med att det växer så är att det är på tok för trångt i fönstret! Min tanke från början var att plantorna bara skulle vara i tv-rummet, den tanken har skrotats och lite har redan fått flytta in i sonens rum och fler plantor kommer att få följa samma väg. Just nu är det så trångt att det är riktigt bökigt att vända på, framför allt, tomaterna. De bara trasslar ihop sej. 

En annan jobbigt sak är att det har flyttat in en si så dära 19837646782 bananflugor!!! Att jag kan göra "drinkar" åt dem så att de dör vet jag, men hur gör jag för att inte få hit dem överhuvudtaget? Tips någon?

Och så nu ska jag göra något jag tänkt göra för länge sedan men som inte blivit av. Skriva ner vilka frön jag sått och vad som ska sås. 

Sått:
Pepper Sweet minimix
Pepper Sweet romano mixed
Pepper Hot orange wonder
Tomat Rep Pear
Tomat Chocolate Cherry
Körsbärstomat Tumbling Tom Yellow
Körsbärstomat Tumbling Tom Red
Körsbärstomat Vilma
Broccoli Groene Calabrese
Chokladpeppar F1 Choco (chokladpaprika)
Sparris Mary Washington

Ska försås snart:
Vitkål Early Ditmarsh

Sås direkt ute:
Kålrot Wilhelmsburger
Morot Nantes 2
Oregano
Timjan
Basilika 2 olika sorter
Gräslök
Persilja
+ en drös med olika salladssorter...

Glöm inte att läsa om de andra trädgårdsodlarna hos Husmorsskolan!
Länkar när det kommit upp... Då det är just påskafton finns det nog en risk för att det inte blir något trädgårdsinlägg från Husmorsskolan idag men då blir det här mitt nästa veckas bidrag.

2 kommentarer:

  1. Oregano har jag i rabatten ifall du vill ha stora plantor direkt.

    SvaraRadera
  2. Vad bra med din sålista! Jätteroligt att se vad du har sått och vad du ska så! Tack för den!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera