måndag 14 maj 2012

Att lägga pengar på leksaker

Det här med att lägga kopiösa pengar på leksaker, får väl folk göra om de vill, själv tycker jag att det är rätt så onödigt. Jag tror inte att barn blir lyckligare ju fler leksaker de har. Jag tror de blir lyckligare ju mer tid vi vuxna ger dem.

Nu var det inte pengar/tid jag skulle skriva om utan att jag tycker det finns bättre saker att lägga pengar på än leksaker. Vi har haft det väldigt tursamt på den biten, med lite äldre kusiner som gärna skickar hit saker de rensat bort (och som jag sen ibland rensar bort ännu en gång) + att när barnen har fyllt år eller när det varit julafton har vi sett till att skicka ut ett vettig önskelista "från" barnen. Hittills håller folk sej bra till listan. 

Något jag brukar tänka på när det ska inhandlas saker är att det är bättre att ha "mycket av lite", dvs mycket lego, många dockor, många bollar osv. Istället för att ha en docka, en my little pony, en bil, en boll osv... Jag vet inte men jag inbillar mej att det blir mer lek av det hela om det finns mer av just det barnet leker med. Så nu har vi en himlans massa duplo-lego! 

Till det här med att det är onödigt att lägga pengar på leksaker så har jag hittat en typ av leksak som verkligen är onödig att betala för och det är köksleksaker av typen matförpackningar. När Elisia fick sitt plastkök var det med en jävulskt massa förpackningar av kartong, likaså när hon fick en kundvagn från Ullared. En JÄVULSKT massa småförpackningar har det varit - på språk som inte alltid varit svenska. Till saken hör att de (iallafall här) hamnar överallt, det trampas på dem så de går sönder, det är kul att klippa i dem och måla på dem. Med andra ord väldigt onödiga pengar.

Och matförpackningar, det finns väl ändå hemma? Här leks det numera för fullt med tomma matförpackningar (och av dem som finns kvar av dessa "en jävulskt massa småförpackningar"). 
Andra förpackningar som går bra att leka med är förpackningar till bakpulver, kakao, florsocker, juice, frysta grönsakspåsar (för med verklighet går det ju att fylla påsen med något och tejpa igen den) makaroner m.m. 

Det allra bästa med denna typ av leksaker (förutom att de komma på köpet) är att när de är trasiga så är det bara att byta ut dem mot en gammal ny. Bättre för miljön är det också.

Detta var dagens tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar