lördag 26 maj 2012

Ny rabatt + lite till

Förutom att det verkligen börjar växa ordentligt i pallkragarna och i krukorna så har jag denna vecka gjort en ny rabatt på framsidan. Där "fuskade" jag däremot lite och köpte färdiga blommor att sätta ner. En rabatt utan blommor tycker jag ser väldigt tråkig ut och det tar ju ett tag innan ett frö blir en blomma.

12 petunior och 2 stjärnögor. Det skulle egentligen bara att ha varit petunior men de räckte inte riktigt. Lite gullvivor sitter det i mitten, de satt där innan och fick sitta kvar.
Blommor i en kruka bredvid ytterdörren blev det också. Stjärnöga och tagetes. Tanken här var att det bara skulle ha varit stjärnöga men dem behövdes i rabatten och ska jag vara helt ärlig är jag glad över att det blev lite tagetes också, lite mer färgglatt så. Först hade jag tänkt så petunior och ha i krukan men det tar ju en evighet innan de kommer upp och blir en blomma! Kanske går det att stoppa ner lite frön i rabatten så tar de över lagom när de som sitter nu blommat klart? Måste erkänna att jag har ingen som helst koll på hur länge de blommar eller hur lång tid det tar innan det kommer blommor från sådd...

Tanken inför framtiden är att det ska vara tulpaner i rabatten, så i höst blir det till att gräva ner lökar. Tror jag. Ska jag vara helt ärlig så blev jag väldigt nöjd med hur den ser ut idag så kanske det blir likadant nästa år. Måste fundera lite. Eller kanske ha tulpaner först och sen när de ha blommat över sätta ner någon liten "färdigblomma"? Måste fundera som sagt. 

På balkongen växer det också, en liten tomat har tittat fram. En gul tomat, eller just nu är den grön men den kommer att bli gul :-) Paprikorna växer de med och chilisen likaså.
För ett tag sedan så var jag lite snabb med att ställa ut tomatkrukor vid pallkragarna, tomaterna för ihjäl. I ett desperat försök att rädda dem så ställde jag upp dem på balkongen (där de tidigare stått) och sen av ren lathet så har inte allt blivit slängt. En stor kruka har fått stå kvar, och tidigare i veckan så fick jag se att det börjar bli lite grönt där i. Så nu låter jag dem stå kvar så får vi se om det hinner bli något av dem eller inte...
Bland en massa visset så finns det lite liv :-)

Ute i pallkragarna växer det för fullt också. Av det jag sått så har allt börjat växa upp. Samtidigt som vi köpte blommor till rabatten så köpte vi också jordgubbsplantor. Så nu har jag smultron och jordgubbar i en pallkrage, eller förhoppningsvis har jag det, om det blir något återstår ju fortfarande att se. Men en smultronplanta har blommat så det borde ju bli ett litet smultron borde det ju bli.
Tagetesen som blev över satte jag lite där de fick plats i pallkragarna (jag hade tänkt att sätta dem alla i pallkragarna men så behövdes det lite till framsidan också). Jordgubbsplantorna är det ni ser bredvid tagetesen.

En fråga har jag också, det växer vid gräslöken och jag har ingen aning om det som växer hör ihop med gräslöken eller om det är ett ogräs?
Ogräs eller inte?

Läs gärna om hur det går för de andra trädgårdsodlarna, länkar hittar du här hos Husmorsskolan.

2 kommentarer:

  1. Jag vet vad det är. Det är Rölleka, en vildblomma. Jag har också sån i gräslöken. Kanske för att de kommer från samma ställe.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin rabatt du fått till! Nyper du bara bort överblommane blommor kommer petuniorna blomma lika fint hela sommaren.

    Kul att tomaterna är på gång!

    SvaraRadera