tisdag 29 maj 2012

Halsdukar

Äntligen tisdag och äntligen ska jag få visa upp 2 presenter. 2 tanter fyller i maj och för rättvisas skull har de fått likadana presenter av mej. De var inte helt lätta att få till, på 3:e försöket blev det bra.
De har fått halsdukar/sjalar av mej. Först hade jag tänkt göra en triangelsjal men den blev inge bra alls. Sen hittade jag ett mönster på en halsduk i boken Sticka, av Nina Sagulin, den blev helt okej men kändes lite sladdrig i formen. Så på 3:de försöket gjorde jag en extra rät maska på kanten, 2 kantmasker istället för en alltså. Då först blev jag riktigt nöjd. Så då fick jag sicka om halsduk nummer 2 igen, så man kan säga att jag stickade 4 halsdukar men det blev bara 2 :-)
Nöjda blev tanterna iallafall. Garnet jag har använt är en av mina favoriter, Soft Cotton från Järbro. Jag använde stl 7 mm på stickorna istället för rekommenderade 5 mm för att få dem lite luftigare och mönstret hittar ni i boken jag nämnde ovan.
Självklart glömde jag mäta hur stora de blev men jag använde 4 nystan till varje halsduk. 

Klicka här och läs om vad de andra i HNS har gjort denna vecka!

Ps, då jag brukar ha fler läsare till symötesinläggen än annars så passar jag på att göra lite reklam för mina annonser på tradera, barnkläder i stl 62-92. Kom och köp!!! (så jag får mer pengar till garn ;-)).

3 kommentarer:

  1. Vilka fina halsdukar! Ibland önskar jag så att jag kunde sticka, för den där typen av halsduk tycker jag verkligen om. Färgerna ser helt underbara ut, kommer nog att bli väldigt uppskattade presenter.

    Tack för kommentaren på bloggen. Mönstret hittade jag på Lion Brands hemsida. Om du testar att virka det så får du gärna berätta hur det går, jag är nämligen nyfiken på om fler kör fast på samma ställen som jag.. =)

    http://www.lionbrand.com/patterns/60203AD.html?r=1

    Kram!

    SvaraRadera
  2. SV; Ja, jag misstänker att jag har vaknat delvis för att hunden vaknat av ljuset och börjat springa runt i sovrummet. Hon brukar vakna kl 7, men i söndags låg hon fortfarande kl 10, så jag kanske har lyckats lösa problemet med gardinen. Jättefina sjalar du stickat!

    SvaraRadera