torsdag 10 maj 2012

Inredning, detaljerna!!

Å så var det det här med inredning. Nu bor vi i hus. Vi ska bo här i många många år. Nu har jag inga ursäkter längre. Jag liksom bara måste ta tag i det. I lägenheterna jag/vi bott i har jag liksom hela tiden haft ursäkten "att varför ska jag lägga ner en massa pengar på inredning i en lägenhet jag inte kommer bo i för evigt?". Den ursäkten funkar inte längre. 

Men problemet kvarstår - det händer ingenting!! Jag vill!! Men det bara gååååår inte! Att sätta färg och tapet på väggarna, lägga golv och så, den biten är fixad (fast inte riktigt i alla rum, det är sommarens projekt). Men de hära smådetaljerna! En tavla, en vägghylla, en ljusstake. Jag kommer aldrig till skott. Jag är full av id'eer med saker jag vill göra, om hur jag vill att det ska se ut. Men likförbannat så är väggarna tomma!! 

2 orsaker till att väggarna är tomma har jag kommit fram till när jag rannsakar mej själv. 
  1. Många saker kräver att det ska målas eller skruvas/spikas lite och jag är, hör och häpna, LAT!! Jag liksom bara orkar inte göra några sådana ansträngande saker. När barnen är med tycker jag att det är lite bökigt (då det alltid ska hjälpas till) och när de sover, jag då vill jag faktiskt lata mej. Särskilt om det är en vecka när Robban jobbar borta. Som denna vecka.
  2. Jag är dumsnål. Det är många gånger jag har stått med fina ljusstakar, tavlor, ramar m.m fina detaljer alltså. Och jag vill så gärna ha. Jag kan gå runt i affären länge och titta på en massa fina saker samtidigt som jag har den där ljusstaken/tavlan/ramen i handen men sen när jag gått runt 78 varv så kommer snåljåpen fram och jag handlar inget. När jag sen kommer hem så ångrar jag mej och tänker att nästa gång så köper jag den. När nästa gång inträffar så är den fina saker slut. 
Idéer har jag som sagt iallafall och jag tänkte låta er ta del av dom och lever då på hoppet om att det då ska hända saker!
Här är ena väggen i sovrummet. Helt tom är den. Tanken är att det iallafall ska upp någon typ av hängare på väggen. Jag skulle vilja ha en vit där knopparna är av trådrullar av trä. Jag har inte sett någon hittills så jag gissar på att jag kommer få banka ihop en själv. På panduros hemsida har jag sett att de har just sådana trådrullar så det är väl bara att sätta fart (vilket jag aldrig gör!!!). Sen vore det väl trevligt med någon typ av tavla. Gärna en som matchar den som jag har på andra väggen som Elisia har gjort. Hmm, kanske jag kan plocka fram flaskfärgerna åt henne (obs jag väljer färger)? Ska jag vara helt ärlig så tycker jag många gånger att barnens konst är finast.

Jag kan även tänka mej en likadan hängare till köket att hänga handdukar och grytlappar på. Ev kan trådrullarna bytas ut mot böjda teskedar (skeden sitter då fast i brädan i själva skedbiten och skaften är böjt uppåt).
Här har vi väggen ovanför soffan i tv-rummet. Helt tom. Här skulle jag vilja ha en massa (ok 4-5 st då) ramar. Olika färger och olika storlekar. Ramarna ska vara utan glas och min tanke är att kanske fixa träbokstäver (finns ju också på panduro) och skriva barnens namn och sätta i, antingen samma eller i varsin, ram. Virka en mormorsruta i en. Kanske göra handavtryck (direkt på väggen??) av barnens händer i en. En ljusstake, eller två, i en annan... Bara fantasin kan i detta fall sätta stopp. 1 alt. 2 ramar har jag redan så hrä behöver jag kanske inte jobba så mycket med snåljåpen. Snarare latmasken. Finns det avmaskningsmedel mot det kanske?

Sen så måste jag verkligen ta tag i sängen! För över ett år sedan (tror jag) sålde jag sängramen till den sängen vi har nu, då jag var väldigt trött på den. Tanken var att jag skulle göra en ny med hjälp av en "träskiva", vadd och tyg. Jag har inte gjort det än. Så i tisdags på Ikea så hittade jag en jättefin säng som jag vill ha. Problem dock. Vi har en 140 säng, ett litet sovrum så en större känns inte aktuell då det redan nu är trångt att gå på sidorna. Just den sängen (och alla andra på Ikea, utom just den jag inte tycker om och redan sålt) finns inte i 140-bredd!! Så jäkla irriterande!! De säljer en sängbredd men har bara en sängstomme som passar till? Förutom loftsängarna då men det känns inte heller som någon bra idé. Så en större säng får det bli när något av barnen inte känner behov av att ha ett stort rum att leka i längre. Eller när vi inte vill ha något tv-rum längre. Eller ett jättelitet tv-rum.

Hallen fastnade tyvärr inte på bild, men där är väggarna vita och jag skulle vilja ha en "Välkommen" text (direkt på väggen eller träbokstäver) på ena väggen. Vi har en kortvägg mellan två dörrar och där skulle det verkligen sitta helt perfekt! Kanske något väggljus? Och under vill jag ha en tavellist med lite små ramar på i olika färger.
 
I tv-rummet tog jag iallafall tag i en liten del igår, observera en liten del av rummet. Nämligen toppen på den minsta hyllan. Så det var en liten homemakeover. Men fortfarande en homemakeover.
Trådrullar en i glasburk, minigarnnystan i en annan och knappar i en tredje, ska dock ge mej ut på knappjakt imorgon för det ligger en hel del lite överallt i huset.

Sen en annan sak. När jag läser i bloggar (inte särskilda inredningsbloggar utan vanliga människors bloggar) så har jag förstått att det ska vara vitt. Vitt vitt vitt och ännu mera vitt. Jag tycker att det är jättefint! Jag har fallit för den trenden, och det känns bra! För om jag tröttnar så inbillar jag mej att det är väldigt lätt att bara "skvätta" ut lite färg (som kanske också kan vara lätt att byta ifall jag tröttnar igen?) så blir det som nytt. Men, det finns alltid ett men, hur fasen ska jag fixa att hålla allt vitt? Vi har vita väggar typer överallt och de har redan blivit dekorerade med barnhänder. På köksluckor har vi barnhänder och diverse andra fläckar som de flesta nog skulle torka bort på en gång. Hur håller folk sina vita hem vita? För i de bloggar jag oftast läser så finns det barn, små barn, så hur gör folk? Springer de runt och jagar efter barnen med en ren disktrasa redo att torka hela tiden eller?? Ett heltidsjobb deluxe isåfall. Här blir det nog snarare en målning till när barnen är stora. Tills dess får väggarna prydas med händer.

Så det var mina inredningstankar just nu. Nu återstår det att se om det händer något! Jag ska göra mitt bästa för att rapportera.

Ps. om du har en ram som bara ligger (dock inte i någon skrikig färg) så kan du skicka hit den till mej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar