lördag 5 maj 2012

Nu är det sått i pallkragarna!

En liten trädgårdrapport är de dags för och nu har det faktiskt hänt en del! Kul! Det har varit fint väder, ibland lite regn, men ändå varmt hela veckan. 2 dagar med bara sol och varmt har vi fått också! Så när grannarna började "stoppa ner saker" i jorden så kunde jag inte hålla mej längre.

Ner i jorden åkte alla kryddor, vitkål, broccoli och lite tomater som jag frösått, och så sådde jag morötter, sallad och kålrot. Om det tar sej återstår att se, skulle det inte ta sej så får jag väl helt enkelt stoppa ner lite nya frön. Skulle det som är frösått inte ta sej så får jag väl tänka om, eller göra om från början i en rasande fart!
 
 Kryddorna verkar klara sej bra, den stora gräslöken har jag fått av mamma så den ska det ätas av redan i år! Broccolin och vitkålen verkar må "sådär" vet inte om det kanske fortfarande är lite för kallt för dem eller om jag har vattnat för dåligt. Det märker vi. Som ni ser så har jag heller inte sått i rader...Sen lät jag kanten på pappkrukan stå upp lite då jag har skrivit direkt på dem vad det är i, tanken är att jag ska rita av pallkragen och hur jag har sått så att jag inte blandar ihop allt, så långt har jag dock inte kommit. 
Efter att det som skulle i jorden kommit i jorden så fanns det plats kvar, hur det har gått till vet jag inte, jag trodde det skulle bli överfullt! Då sådde jag ändå 3 rader sallad och 2 rader morötter. Men då vet jag att till nästa år så kan jag välja lite mer fröer :-) Eftersom att det blev plats kvar så stoppade jag ner 2 olika sorters tomater också, tänkte att jag då får se hur de växer bäst - i kruka eller i pallkrage. 
Tagetesen som jag och Elisia sådde förra veckan har kommit upp! Och det här känns rätt spännande, tagetes har jag försökt mej på många gånger men aldrig lyckas! De växer upp en liten bit och sen dör de. Tidigare har jag ju aldrig haft någon trädgård så allt har fått växa i krukor, de borde ju inte spela någon roll men kanske det har gjort det för mej (läs jag har nog glömt bort att vattna). Nu kommer de ju hamna i jorden så då kanske det inte blir lika akut med vattning. Förhoppningsvis iallafall.

Tomater, chili och paprika har jag hittills haft boende i tv-rummet och i barnens rum men nu har de fått flyttat ut på balkongen! Och idag märkte jag att imorgon måste jag verkligen ta mej iväg (utan bebis) och köpa jord (omöjligt att köra stor vagn med jord och barnvagn samtidigt) för tomaterna behöver verkligen få komma ner i större krukor, djupa krukor så de blir riktigt stadiga! För trots att jag stöttat upp dem med (visserligen små) pinnar så blåser de sej liggandes. En del lite mindre paprikor och chilis hade t.o.m blåst omkull. Så en växthushylla och mer jord är morgondagens uppdrag. Har även upptäckt att det är mycket viktigt att öppna växthushyllan när solen ligger på annars så blir plantorna grillade, typ.

Men trots missödet med blåst och lite "grillade" plantor så har en del plantor både blommat och "burit frukt".
En av några blommande tomatplantor.
En av chiliplantorna (den godaste som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter....) har det börjat växa rejält på! En chili växer det och många blommor finns det på den! Den här chilin tycker jag är jättegod att mosa genom vitlökspressen och ha i pannbiff! Men först ska den få bli ännu större och bli röd.
Röda tulpaner har jag hittat i trädgården!  

Läs gärna om de andra trädgårdssodlarna hos Husmorsskolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar