tisdag 15 maj 2012

Mormorshätta

En mormorshätta till har det blivit. Vet inte hur många jag har gjort hittills men det är några stycken. Roligt med dem, tycker jag, är att alla blir olika. Jag har ju tidigare gjort ett mönster, kontrollräknat maskor hit och dit, men av någon anledning så blir de alla lite olika ändå. Men huvudsaker är ju att de passar!

Den vågiga kanten framtill har jag fått genom att virka 1hst i första maskan och sedan 2dst i samma maska. 

Nytt för den här gången är sättet jag gjorde hålvarvet på. Tidigare har jag gjort en stolpe och sedan en luftmaska, men så började jag virka på en klänning till mej och där virkas det något som de kallar för grenstolpar och det testade jag nu. 

En grenstolpe är som 2 ofärdiga stolpar som virkas ihop. Först ett omtag, ner i maskan och hämta garn, sedan ett till omtag och sen dra igenom virknålen genom de två första öglorna. Sen samma sak igen, i samma maska! För att tills slut avsluta med ytterligare ett omtag och då dra virknålen genom de återstående 3 öglorna avsluta med en luftmaska.

Klicka på länken och se vad de andra i HNS har gjort!

4 kommentarer: