lördag 9 juni 2012

En halvdöd krukväxt?

Idag kommer min trädgårdrapport inte handla så mycket om trädgården. Allt växer och mår bra. Men det finns lite som inte mår bra. 

För ett tag sedan så råkade jag förfrysa lite tomater och sådde då nya. Dessa nya växte upp lite men nu dör de av någon anledning en efter en? Det kan ha varit så att jag råkade övervattna dem lite...Men men, i ett sista återupplivningsförsök så ställde jag ut drivhuset på balkongen, det kan ju också vara så att det kanske blir för varmt i fönstret. 

Sen har jag en blomma, kallad garderobsblomma, en sådan som ska överleva allt! Typ. Det har den verkligen gjort hittills. Jag tror jag fick den för 9 eller 10 år sedan av min morbror och den har mått så bra att jag t.o.m har kunnat delat den i två, så jag ska absolut inte klaga. Men nu börjar den ena av blommorna strula. När den växer så växer det upp grenar ur jorden och blir stora, gröna och fina, med tur. Nu är det så att det poppar upp en gren men sen så tar det stopp. Istället för att växa upp och bli fin så ruttnar den? Jag har som sagt två stycken, i samma fönster, i lika stora krukor och de får lika mycket vatten (ca 2-3 dl varje måndag) och den ena mår betydligt bättre än den andra, inte helt bra men helt klart bättre. Vad har hänt?? Tidigare har de verkligen klarat allt!! Först trodde jag att de fick för mycket vatten men när jag gav dem mindre så "skrumpnade" grenarna ihop och var verkligen helt uttorkade. 
Någonstans där ser ni en halvrutten outväxt gren...

Förhoppningsvis går det bättre hos de andra trädgårdsodlarna! Kika in hos Husmorsskolan och se efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar