lördag 16 juni 2012

Trädgårdrapport

Då har dagens första tid vid datorn infunnit sej. Ibland räcker tiden helt enkelt inte till. Dagen har ägnats åt städning, handling och besök. Besök har vi fortfarande men jag passar på att skriva lite när jag nattar Elmer. 

I pallkragarna växer det för fullt och idag skördade vi den första salladen. Jag äter inte sallad men Robban och besöket har sagt att den var jättegod så jag får helt enkelt lita på dem.
Vitkål, kålrot, broccoli och lite kryddor och sparris, fast sparrisen verkar inte riktigt ta sej, men den får sitta kvar för kanske den tar sej. Den ser just nu lite vissen ut men bredvid så verkar det växa upp en ny som är grön och fin. (kunde tyvärr inte fånga det på bild då jag hade behövt böja mej ner för att ta den bilen och med en 13-kilos på armen står jag hellre över). Lite sallad växer det där också.
Morötter, sallad och rädisor och så ser ni lite rabarberblad. Rabarber plockade vi häromdagen och imorgon har jag tänkt koka saft av dem. En miss vi gjorde när de var nyplockade var att lägga dem vid den öppna altandörren innan jag tog bort de stora bladen. Det smet inte 2 GIGANTISKA spindlar!!! Så stora att Elisia drömde mardrömmar om dem och då skrek jag inte ens när jag såg dem. Fast Robban fick slå ihjäl dem (är de så dumma att de kryper in får de skylla sej själva), att han slog ihjäl dem berodde också på att jag var för sölig med att hämta ett mordvapen (tidning alltså). Det låg en tidning nära och han kunde inte förstå varför jag inte tog den, men det var en Kreativ Stickning full med en massa mönster. Det slår man inte ihjäl en spindel modell gigantisk med. Hade det var en Bilsport hade det gått men det hade inte Robban tyckt. 

På balkongen växer det också, fler och fler tomater blommar, men hittills bara 2 tomater. Paprikorna och chillisen går det mycket saktare med men jag börjar se lite knoppar iallafall och några chillifrukter har det kommit. Men jag tror allt det gick snabbare förra året, eller så är det minnet som spökar ;-)

Läs gärna om hur det går för de andra trädgårdsodlarna hos Husmorsskolan!

2 kommentarer:

  1. Kul att du har broccoli och vitkål, ska jag pröva till nästa år.
    Jag har mitt första år med trädgård så jag har inget att jämföra med, men jag skulle gott tro att det gick lite fortare förra året - det är ju så himla kallt på nätterna. Det växer ju långsammare i år.

    SvaraRadera
  2. Sparris får man vänta länge på - typ tre år innan man kan skörda en planta för första gånge. Så det är nog bara att låta den sitta kvar och vänta på att plantan blir större. Jag har haft min i två år nu och hoppas på att jag kan skörda nästa år!

    Jag håller med om att allt går långsammare i år! Det är ju så himla kallt! Hoppas att det vänder snart!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera