lördag 30 juni 2012

Trädgårdsrapport

Då tar jag paus från dagens bakning, städning och födelsedagsfirande för allt det kommer nämligen att fortsätta imorgon. Idag var det syskonbarn som grattades och imorgon är det min tur :-) då kan man ju undra varför vi inte grattar oss samtidigt. Jo av den anledningen att detta är första gången jag bor så stort att jag kan ha kalaset hemma hos mej. Tidigare har jag alltid tiggt in mej hos föräldrar och syskon för jag har bott lite litet och framförallt i lägenhet och att sitta inne och kalasa mitt i sommaren känns lite sådär. Men nu har jag ju en trädgård :-)

I trädgården har jag också pallkragar och det är dem jag ska skriva lite om idag. Det är ju lördag! Förra veckan så gödslade jag på lite extra med hönsgödsel då rädisorna fått ett "sådär" betyg och vad det har växt sen dess!! Gödslade på lite överallt och allt har som sagt växt. Om det gett någon skillnad i smaken vet jag inte då han som äter grönsaker gått och fått streptokocker (kan ju ha varit så att det är jag som har smittat honom...) men smakskillnad eller inte så växer det som bara den. 
Mitt i salladen har jag satt ner lite tagetes, det återstår att se om de tar sej.
Till höger växer det jordgubbsplantor med säkerhet. Till vänster är det plantor som jag hittat i trädgården, fler växer i häcken har jag sett. Jag har hela tiden trott att det har varit smultron men nu är plantorna större än jordgubbsplantorna, så hur stora blir smultronplantor? Eller är det jordgubbar jag har hittat? Eller något helt annat?

Ute på balkongen fick jag en trevlig överraskning när jag var ute och vattnade nyss
En gul tomat. Och en massa blommor på alla tomatplantor!
En chili som håller på att ändra färg till röd! När den är klar ska jag göra chilipannbiffar direkt! 

Nu ska jag försöka få storbarnet i säng, kan gå lite si så där då det kanske blivit lite mycket socker idag...sen ska jag läsa om vad de andra trädgårdsodlarna hos Husmorsskolan har gjort under veckan!

1 kommentar:

  1. Min chili är jättestor men inte ett dugg röd.

    SvaraRadera