torsdag 7 juni 2012

Lekdejt och 10 år sedan studenten

Idag blev det en riktig lekdag. Straxt efter lunch begav vi oss mot stadsparken, idag med BETYDLIGT FÄRRE besökare. Idag gick det att släppa iväg Elisia själv och jag såg henne!! Igår gick det bara att se en meter framåt. Kul hade Elisia och Elmer och jag med :-) Då det var en planerad lekdejt så fick jag nämligen lite vuxensällskap och det är alltid trevligt. Innan "lekdejten" kom så träffade jag på gammal klasskompis som jag stod och tjatade lite med. 

Många trevlig diskusioner hade jag med Madde, mitt vuxensällskap alltså. Dels så påminde jag om att det idag är exakt 10 år sedan vi tog studenten (fy fan vad vi är bra!!!!) och vi kom då in på vad vi trodde för 10 år sedan om vad vi skulle göra idag. 

Själv är jag på det privata planet nästan där jag trodde jag skulle vara, lite mer än jag tänkt har jag nog hunnit med. Att jag skulle få barn inom 10 år var jag nog rätt så säker på, säker på att jag ville iallafall, men i tankarna så hade jag nog bara kommit till 1, tror jag...och jag trodde inte att jag skulle ha köpt hus, möjligtvis lägenhet. På den tiden var jag så fruktansvärt trött på att på i hus ute på landet och det enda jag längtade efter var en lägenhet inne i stan. Nu bor jag i hus utanför stan och det trodde jag nog som sagt inte. Blev inte sugen på hur förrän Elisia började vilja gå till lekparken varje dag och jag insåg hur praktiskt det skulle vara med hus...Att få ligga ute hemma och sola på sommaren är rätt skönt också. Sambo, ja det såg jag mej som.

På jobbfronten har det verkligen inte blivit som planerat!! Vid den här tidpunkten skulle jag ju vara chef eller nåt för någon typ av affär. Det är jag inte. Tack och lov!! 2 år jobbade jag i butik och efter det började jag plugga, inget ekonomisk som jag faktiskt kunde tänka mej i gymnasiet, utan först Samhällskunskap med målet att antingen på något sätt jobb med samhällsfrågor. Efter ett tag snurrade jag in mer och mer på lärartankarna, vilka funnit lite grann med från början, men de växte sej starkare. Först hade jag tänkt mej inrikta mej på de äldre skolåldrarna men efter en vfu (praktik) rådgjorde jag lite med mej själv och kom fram till att jag nog ville ha lite mindre barn, hur små var jag däremot inte säker på. Sen fick jag ett vikariat på halvtid under den sista studietiden hos elever i skolår 6, kul var det men lite mindre barn skulle jag nog vilja starta med. Som förskollärare blev jag erbjuden jobb när studietiden var avklarad och där trivs jag hur bra som helst!! Jag såg inte mej som lärare/förskollärare för 10 år sedan. 

En av dagens många samtalsämnen... Fått "lekbränna" har jag också, tur att jag hade lite urringat så det inte ser alltför komiskt ut när bikinin åker på nästa gång.
Glada lekande barn!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar