söndag 24 juni 2012

Trädgårdsrapport

Men vad händer?? Långhelger snurrar upp det lite för mej och jag glömmer bort dagarna. Igår skulle ni ju ha serverats en rykande färsk trädgårdsrapport men det glömde jag bort helt och hållet. Vilken tur att katastrofen inte är större än att jag kan göra en idag istället. 

Under veckan som gått så har jag skördat de första rädisorna. De fick ett "sådär" betyg från Robban, han som äter dem. Helt okej men lite blacka i smaken. Lösningen enligt honom heter tydligen hönsgödsel. Så dagen efter packade jag ner det lilla barnet i vagnen och det stora barnet packade ner sitt barn i sin vagn och så gick vi iväg. Hör ni hur lyxigt det låter? Att kunna gå till en trädgårdshandel. Så lyxigt är det i min lilla villaförort.

Lagom till odlingssäsongen startade så öppnade det en trädgårdshandel precis i närhete, tyvärr är det rätt dyra i jämförelse med de stora byggvaruhandlarna som även erbjuder trädgårdssaker. Men ska det bara inhandlas en liten säck med hönsgödsel är det för mej värt att betala lite mer och att faktiskt kunna gå. Jag gissar på att det tog mindre än 5 minuter att gå med en 4-åring. Tur hade vi också då vi träffade på Robban på vägen dit så vi behövde inte bära hem säcken :-)

Nu är det iallafall gödslat med hönsgödsel i pallkragarna, om det gett något smakresultat vet jag inte än då det bara legat några dagar. Min tanke är att jag ska strö på mer varje gång jag sår nytt. 
Lite sallad och några rädisor, nyskördat. 

Och så bjuder jag er på en bild från balkongodlingen, där jag tycker att det går lite trögt. Fler varma dagar och nätter tack! 
Men det blommar lite överallt på tomaterna och några chilis har det kommit. Paprikorna går trögare, det går att se en del knoppar men inga blommor hittills.

1 kommentar:

  1. Mina paprikor blommar för fullt, fast de har stått inne. De som är ute blommar inte än.

    SvaraRadera