tisdag 5 juni 2012

Grytlapp

Idag är det tisdag och det innebär symöte med Husmorsskolans Nya Syförening.

För ett tag sedan så gjorde jag grytlappar, en vanlig och en med tumme. Robban klagar dock på att de är för små, och då har han inga skogshuggarhänder direkt, så nu har jag gjort en större. 19*19cm blev den.
Framsidan är en stor mormorsruta. Fasta maskor runtomkring och så försökte jag leka lite så i hörnen blev det lite stolpar och dubbelstolpar.
För att vi inte ska bränna sönder händerna när vi lyfter plåtar och bakformar ur ugnen så virkade jag på en baksida. Först virkade jag en, vad jag trodde, lika stor bit och hade tänkt virka ihop dem, men den biten blev för stor. Så jag svor lite och repade upp och tänkte att då virkar jag en ruta istället, men det kändes inge bra. Det hela slutade med att jag virkade baksidan direkt på mormorsrutan. 
När jag virkade på baksidan så virkade jag först runt ett varv och då bara i den ena maskbågen. Sen virkade jag fram och tillbaka, i sidan så virkade jag 2 maskor då det täcker 2 rader (en maska i varje sidmaska men två gånger, hoppas nu förstår).
När jag kom till slutet och skulle virka ihop "uppe och nere" så virkade jag två maskor uppe och sen två maskor nere. Jag tyckte det matchade sidorna bättre där jag också virkat två maskor, mot när jag testade att bara virka en maska uppe och en maska nere.

Jag är nöjd och Robban med :-) Nu måste jag bara införskaffa lite mer garn så jag kan gör en till i samma färger. Hmm, blir att bryta lite till mot mitt köpstopp då. Å andra sidan så gav jag ju mej själv lite undantag och om jag påbörjar grytlappen direkt när garnen är inhandlat så borde jag hålla mej inom ramarna.

Här kan du läsa om vad de andra i HNS har gjort!

En liten fråga till er alla, jag är rätt så säker på att flera av er sytt vetevärmare och jag undrar vad jag ska fylla mina med? Hade tänkt att fylla mina med ris men jag sydde upp rätt många då jag har en viss förmåga att tappa bort saker och ting och då blir det ju tokdyrt med ris, eller finns det nåt yberbilligt?

1 kommentar:

  1. Fin grytlapp. Jag fattade inte beskrivningen riktigt men jag är trött. Kunde inte släppa stickningen. Jag har använt grötris och matvete till vetevärmare.

    SvaraRadera