fredag 22 juni 2012

Midsommarafton

Idag är det midsommarafton, och jag gissar på att de flesta som bloggar idag har bloggat om just det. Jag tänker inte vara sämre, trots att jag just nu sitter med lite halvgråtna ögon och med väldigt blandade känslor. Mer om det senare i inlägget. 

Midsommarafton är ju en dag då, iallafall jag, har höga förväntningar på vädret. Det ska bara vara fint! Och idag har det varit det! Inget regn!! Hittills iallafall (och skulle det bli regn senare så gör det mej inget).

Dagen har iallafall firats traditionsenligt med dans vid midsommarstången i Sannahed och fika hos min farmor. Först ville Elisia absolut inte dansa så då skulle vi följa med de andra och titta på bilar. När hon förstod att vi skulle titta på bilar så blev hon arg. Så vi gick och tittade i de olika husen. När vi var i det ena huset blev Elmer kidnappad, av min mamma. Så då passade vi på att titta i ett till hus, ett hus som jag och en kompis fick en privat guidning i en gång när jag var liten (jag är fick även gå en "kumla-kurs inför ett sommarjobb en gång för länge sedan och då fick vi höra massor om Sannaheds historia) (jag och några till har även fått en privat guidning av museet inne i officersmässen). Efter att vi hade tittat i de olika husen så var det fortfarande dans runt midsommarstången, men med betydligt färre deltagare så nu ville Elisia dansa.

Trevligt var det. Många hej hit och dit blev det också när man mötte gamla klasskompisar här och där. Trevligt som sagt. 

Och så till det otrevliga som gör att jag sitter med lite halvgråtna ögon och blandade känslor. Jag blev nämligen påmind om hur fruktansvärt orättvist livet kan vara. Träffade 2 systrar vid midsommarfirandet, det tråkiga är att det egentligen ska vara 3 systrar. De 2 äldsta systrarna träffade jag periodvis rätt ofta som barn, den yngsta har jag nog bara träffat nångång som bebis. Tyvärr så dog den ena syster i en olycka för 8-9 år sedan om jag inte minns fel. Blev så påmind om henne idag när jag såg lillasyster då de var så otroligt lika!!

Livet är ibland väldigt orättvist!!
Avslutar med en bild på en glad Elisia som fick rida en liten runda. Elisia var "så stor" som hon själv sa, så jag behövde inte gå bredvid. För i tiden var jag ett av barnen/tonåringarna som gick runt med en häst. Då fanns det ingen tid till att dansa runt midsommarstången.

Elisia är ett socialt barn som på hemmaplan oftast inte är blyg, pratar i 190 med än gärna. Så på eftermiddagen när jag röjde upp hemma och Robban förberedde maten så blev D förpassad till lekparken och gungade då barnen. Helt plötsligt drar en grannfamilj, med sina barn och barnbarn, igång de klassiska midsommarsångerna och dansar runt en liten flaggstång. Lika snabbt som de satte igång musiken lika snabbt var Elisia på plats i deras trädgård och dansade för fullt med dem. Lekt med barnbarnen (som är ett antal år äldre än henne) har hon gjort också. Nöjd med råge efter denna dag :-)

Nu äter hon kvällsmat och efter det tänkte jag att hon och jag skulle mysa med lite glass innan jag skickar henne i säng!!

Glad midsommar på er alla!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar