tisdag 17 juli 2012

Flätstickad yemenväst

Nu har jag för första gången stickat flätstickning!! När jag tittar på något flätstickat så tycker jag att det ser så svårt ut, men så fel jag har haft!! Det var lätt och kul :-) Så mer flätstckning kommer det garanterat bli för mej. Mer mönsterstickning överhuvudtaget!! Jag blev riktigt inspirerad. 

Som ni ser i rubriken så har jag stickat en yemenväst med flätstickning. Min tanke var att testa på något som inte blir så stort (så mer mönsterstickade yemenvästar kommer det bli!). Kan verkligen rekommendera er att om ni ska testa någon ny stickteknik så gör det på en yemenväst. 
Jag har stickad yemenvästen på rundsticka fram tills det att ärmhålen börjar. Då har jag stickat var sida för sej. 140 maskor har jag haft på rundstickan. Flätstickningen går över de mittersta 30 maskorna på det som ska bli framsidan av västen. Jag stickade först 20 maskor i resår, sedan 30 maskor med flätstickning och sedan resten av varvet, dvs 90 maskor i resår. .
Om jag skulle göra om något så skulle jag göra de yttre flätorna lite närmare mitten. Jag kan tycka att de försvinner in lite i resårstickningen. Nu har jag 4 maskor mellan flätorna, så 2 eller 3 skulle jag nog rekommendera. Eller kanske sticka lite mer slätstickning bredvid de yttersta flätorna?
Någon som alltid fasinerar mej när jag ser bebiskläder, oavsett om de är stickade eller vanliga köpta. Så är de ju så små!! 

Till yemenvästen så har jag även gjort ett par matchande spiralstickade babysockor utan häl. Eller egentligen så gjorde jag sockorna innan yemenvästen.
När jag började sticka sockorna så föddes tanken på att göra en matchande yemenväst till och jag insåg att det gröna och vita garnet inte skulle räcka. Så då fick jag skarva med lite rosa. Det gröna och vita garnet är Catania och det rosa är Tilda från Svarta Fåret.
Sedan tidigare så hade jag en mormorshätta låg så vips så blev det ett litet babyset. Någonstans ska de skänkas men jag vet ännu inte var. 
Kika in hos Husmorsskolan och se efter vad de andra i syföreningen har gjort! Klicka HÄR!

6 kommentarer:

  1. Å så fint. Gillar verkligen färgkombon!

    SvaraRadera
  2. Jättefina. Jag ska prova att sticka en yemenväst med flätor vid lämpligt tillfälle. Jag har lite att slutföra först.

    SvaraRadera
  3. Å, vad fint! Jag gillar också färgerna, som en prinsesstårta.

    SvaraRadera
  4. Så fint du har stickat. Jag har aldrig provat att sticka flätor men av någon anledning fick du det att låta så enkelt så jag ska nog prova. Då är ju Yemenvästen ett bra plagg att testa på. Tack för ett bra tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen hur lätt som helst!! Iallafall om jag jämför med hur svårt jag tänkte mej att det skulle vara :-)

      Radera