lördag 7 juli 2012

Trädgårdsrapport

För mej är det här första året med en trädgård, förra året hade jag bara en balkong att odla på och det jag lärde mej då var att plantorna som stod längst in hade mått bättre av mer sol.

I år har jag lärt mej att rabarberna skymmer den ena pallkragen. Så nu är den plockad rätt så mycket för att solen ska komma åt rädisorna och till nästa år kommer jag att sätta en pallkrage på den som redan ligger för att det ska komma upp lite.
En annan sak jag har lärt mej är att bladen till vitkålen och kålroten blir väldigt stora!! Som det är nu så hänger de gärna ner över jordgubbarna. De kommer att sättas i pallkragen bredvid rabarberna så kan de stora bladen få slåss lite om solen ;-)
De jordgubbplantorna som jag köpte tidigare blommar för fullt, medan de plantorna som jag har hittat lite varstans i trädgården bara blir större, börjar nästan bli osäker på vad det är? Först trodde jag det var smultron. Blommar gör de iallafall inte men däremot så sticklar de av sej massor!! På köpejordgubbarna kommer det också sticklingar och om inte hitteplanorna ger något som kommer jag nog att plocka bort dem och sätta ner sticklingar från köpteplantorna istället. 

Första tomaten skördades också i veckan. En liten gul. 

Det var allt från mej denna lördag. Iallafall angående trädgården. Här kan du läsa om de andra trädgårdsodlarna hos Husmorsskolan.

4 kommentarer:

  1. Det kanske är gamla plantor som inte ger några bär längre. Har hört att man ska byta jordgubbsplantor var tredje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kanske det är, men en del av dem jag hittat har varit sticklingar så de borde väl inte vara för gamla?

      Radera
    2. Läste nånstans att man kan ta sticklingar en gång sen måste man byta hela plantan.

      Radera
    3. Men vad krångligt! Men då kan jag ju slänga dem i höst (om de inte ger någon skörd) med gott samvete.

      Radera