lördag 14 juli 2012

Trädgårdsrapport

Då finns tiden till att skriva en liten trädgårdsrapport. Det blir lite fullt upp när jag är själv med barnen men nu är de i säng :-)

Som jag skrev om förra veckan så har rabarbern skymt rädisorna, resultatet av det är att blasten har växt som bara den men nertill finns det ingenting (inte på alla men på på tok för många). Så nu har jag ryckt upp de gamla, öst i en massa hönsgödsel och sen sått nya. När jag ändå var i farten så passade jag också på att rycka upp "hittplantrona" vad det nu var...och gödslade och satte rädisor där med.

Och idag så tänkte jag rycka upp en kålrot då jag hade två som satt väldigt tätt. Tänkte då samtidigt passa på att se hur stora de var. Men jag fick med båda upp och särskilt stora var de inte heller. Men jag har två till som sitter i marken och de får sitta kvar ett tag till.
Längst ut till vänster och längst ut till höger så har jag nu sått rädisor. I pallkragen i mitten så drog jag bort 2 kålrötter och jag tror nog det behövdes då det var väldigt trångt där! 
Kryddorna som jag satte ut har det väl gått sådär med. Två stycker växer hur bra som helst och det är persilja och gräslök. Basilika satte jag ut två krukor och endast EN stjälk har överlevt. Timjan satte jag ut några pyssesmå som jag frösått och en köpekruka, de är idag det vissna ni ser till höger som tagetesen. Om det beror på dåligt väder, att de fått för lite vatten (i detta regn?!!) för lite sol har jag ingen aning om men de verkar inte riktigt trivas. Oreganon sitter i ett annat hörn och gissningsvis så är de ca 1 cm höga. Är det någon som vet om dessa kommer ta sej nästa år eller så om de får sitta kvar? och kanske har förslag på vad jag kan göra för att de ska klara sej lite bättre? Kan basilikastjälken föröka sej? Vill ju ha en massa gott att stoppa i maten nu när jag äntligen vågar smaka lite mer...
På broccolin börjar det äntligen komma små buketter :-)

På balkongen växer det också. Små tomater har jag lite överallt. Chilis börjar jag också få några som snart går att äta, tyvärr går det så segt med paprikorna. Knopparna växer och blir större med bara någon enstaka blomma. Segt. Men men, de växer ju i krukor så skulle de inte vara klara när hösten närmar sej så går det ju att ta in dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar