torsdag 26 juli 2012

Western show

På High Chaparral så bjuder de ju på lite shower, bl a Lucky Luke som jag tidigare skrivit om. De har även en western show. Så imponerande!! Både storyn och skådespelarna är hur duktiga som helst men framför allt så är hästarna helt imponerande!!! 

Det är en show i tvättäkta vilda västern med offentlig hängning, bankrån, glädjeflickor och EN MASSA PANGANDE!! Rekommenderar hörselskydd till känsliga öron, särskilt barn!! Att de inte säljer det i anslutning till showen förstår jag inte. Det smäller iallafall väldigt mycket och hästarna imponerade verkligen på mej. Ridsugen som attans blev jag också. 


Nu hade jag tyvärr fel objektiv och showen var för bra för att jag skulle ha tid att byta. Något jag reagerade på var att två snubbar reste upp en midsommarstång och började dansa. Det hela ska ju liksom utspela sej i usa någongång på 1800-talet. Men jag fick svar på min fundering då det visade sej vara svenska immigranter som firade midsommarafton.
Glädjeflickorna gjorde allt för att tjäna pengar på alla karlar som kom. Till slut så fick de även natt, men inte hos dessa. Mina favoriter i westernfilmer är helt klart glädjeflickorna! Nu är jag fullt medveten om att deras roll i samhället rommatiseras en hel del men de andra tanterna verkar vara så himla präktiga och ha så jädrans tråkigt. 




En massa pangande och många "döda", lite kul tycker jag var att så fort det blev lugnt som klev begravningsentrepenören (eller vad de nu kallades på den tiden) och började gå runt med en mätpinne och mäta hur stora alla de döda var. De hann inte ens kallna innan de skulle i kistan typ. 

Tyvärr så hade jag ingen barnvakt till Elisia under denna show, har man möjlighet till barnvakt så tycker jag att man ska ta tillvara på den möjligheten. Det är ingen show som lämpar sej för småbarn. Arrangörerna är dock jätteduktiga och säger innan att allt bara är en lek, att det är på låtsas. Men har det lilla barnet endast lite inlevelse så upplevs det i stunden som väldigt verkligt. Helt plötsligt mitt i allt pangade så upptäcker jag att Elisia har satt sej på huk och ser väldigt ledsen ut. Som tur är så får publiken vara med och "väcka alla döingar" sen när det är slut så då fick hon se att alla levde. Hade det inte varit för det så hade hon nog fortfarande trott att alla dött på riktigt. Men hon pratar fortfarande om "avsnittet" som inte var för barn....Det är nästan så de borde göra en "ikea-barnpassning" där det går att lämna in barnen när showen visas ;-) fast jag vet inte om Elisia hade velat vara där heller. 

Bra var den och ska du till High Chaparral så ska du verkligen se den!! Två gånger om dagen går den så när vi åker dit igen (för det gör vi men inte detta år) så blir det nog till att se den i omgångar. Är det så att Elisia har växt till sej så är det väl Elmer som blir rädd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar