tisdag 7 augusti 2012

Blanda färger

När Elisia var lite så köpte jag två set med tallrik och lock till. Ett rosa och ett blått set. Min tanke var att färger ska blandas. Att det inte ska bli så att jag per automatik väljer rosa bara för att hon är tjej. Självklart ska hon få ha rosa saker och kläder men det ska även finnas andra färger. 

När jag var gravid med Elmer berätta Elisia för mej att flickor har rosa och pojkar har blått. För några månader sedan så visade hon mej tallrikarna och sa den rosa är en tjejtallrik och den blå är en killtallrik.

Jag svarade då och sa jaha, jag trodde det var två barntallrikar

Elisia suckade och sa Mamma, den rosa är en flicktallrik och den blå är en pojktallrik!!

Det var ju precis det här jag ville undvika. Men trots det bakslaget så fortsätter jag erbjuda henne och Elmer alla färger och alla leksaker, eller inte alla leksaker men jag har inte lagt alla bilar i Elmers rum och inte alla dockor i Elisias rum (att hon sen själv går och tar alla dockor utom en som inte duger är en annan sak).

Ett exempel där blandning av färger faktiskt fungerar i leken är med Elisias smådockor. Sängar har hon till smådockorna och ett bäddset är rosa och det andra blått. Många gånger har hon frågar hur hon ska bädda och jag ger alltid förslaget att blanda färgerna. Idag bäddar hon med blandade färger.

Blandade färger på både bäddset och kläder!

Jag försöker även blanda Elisias kläder men hon är rätt så bestämd med vad hon vill ha på sej och det är klänning och det ska vara något rosa på den. Och det är inget fel med det, men när jag köper kläder är det inget jag utgår från, vilket gjort att det ligger en del tröjor och byxor som knappt är använda, tur att Elmer kan ha dem han med. Sen av någon anledning jag inte kan förstå så blir det alltid så mycket mer kommentarer när Elmer får på sej något rosa än när Elisia har något blått på sej.

Obs, detta är ett tidsinställt inlägg för om allt går som planerat är vi just nu på väg ut till bilen för ett besök på Lek och Buslandet!! Som Elisia längtat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar