söndag 5 augusti 2012

Paprikorna börjar komma

Trädgårdsrapport på en söndag :-)

Äntligen så börjar det komma paprikor och ännu mera chilis! Kommer inte riktigt ihåg när de började växa förra året men jag tror det var tidigare. Nu är det bara att vänta på rätt storlek och rätt färg!
 Blivande chokladpaprika!

Sen har jag tyvärr en del "ohyra", sniglar tror jag. Det är sönderätet på många blad och jag vet att en del grannar har samma problem. En tant brukar ha snigeljakt med jämna mellanrum men riktigt den energin har jag inte. Men dem jag ser kastar jag bort. Gissar på att de också kommer tillbaka. Tillsammans med resten av släkten...
 Ett kålrotsblad.
Med vitkålen vet jag inte vad som händer. Den har, dels blivit snigeläten, men också stannat av helt i växten?!!
Glädjande är att jag för första gången äntligen lyckats få en tagets att blomma!! Har jag ju tidigare haft köpa tagetes som jag planterat ut men just denna är odlad från frö, och några till är på väg att blomma!

Här kan du läsa om hur det går för de andra trädgårdsodlarna hos Husmorsskolan. 

2 kommentarer:

  1. finns de choklad paprika. smakar den som sitt namn? Vilken färg blir den? jag tror att även kålfjärilen har varit framme på dina blad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den heter chokladpaprika, brun ska den bli därav namnet. Vet inte hur den smakar då det är första gången jag odlar den men enligt förpackningen ska den vara söt :-)

      Kålfjärlien kan nog stämma då det varit många fjärliar här, trodde dock inte att de ställde till emd så stor skada :-(

      Radera